Verte či nie, pub (po slovensky krčma, bar, lokál, whatever...) je priam všestranná inštitúcia.

 

Vo všeobecnosti slúži na degustáciu zlatistého moku a/alebo vybraných liehovín a destilátov v určitej spoločnosti. Celosvetovo sa od 70tych rokov 20. storočia rozmohol po krčmách a baroch aj ďalší druh zábavy a jeho rodičia Burns & Porter Associates ho pri narodení pomenovali Pub Quiz.

 

Aj keď sa možno zdá, že ide o akýsi krčmový formát otravnej televíznej vedomostnej súťaže, opak je pravdou - pojem Pub Quiz v sebe zahŕňa socializáciu v pube, zábavu, vedomosti, alkohol a súťaživosť. Tieto atribúty spravili z Pub Quizu formu populárnej zábavy do takej miery, že si týždenne iba vo Veľkej Británii môžete zasúťažiť v približne 23 tisíc Pub Quizoch. Tento druh zábavy neminul ani naše malé zaspaté Slovensko, ale o tom neskôr.

 



O čo vlastne ide?

 

Jednoduché – v prvom rade je potrebné vytvoriť si kvalitný team. Team má obmedzený počet členov a preto je dôležité vyberať kvalitných súťažiacich. Ak už svoj dreamteam máte, prichádza najťažšia časť – vybrať svojmu teamu meno.

 

S týmto teamom sa potom treba dostaviť do krčmy, kde sa Pub Quiz odohráva. Zaplatíte nejaké zanedbateľné vstupné a súťaž sa môže začať. Otázky z rôznych tém sú čítané nahlas pre všetkých a každý team za seba napíše svoje odpovede na hárky, ktoré dostanú na začiatku kvízu od organizátorov. Po každom kole (tých je zvyčajne niekoľko) odovzdávate ako v škole hárok s odpoveďami organizátorom, ktorí ich opravia a vyhodnocujú, aby ste mohli zistiť, akí dutí ste a koľko toho neviete. Najťažšou vecou v Pub Quize nie je správne odpovedať na vedomostnú otázku, ale sa dohodnúť na odpovedi s ostatnými členmi teamu.

 

Aj tu platí, že najlepší vyhráva. Ak si mädlíte ruky, že si z krčmy odnesiete nejaký ten finančný obnos, lebo veď kvíz, sklamem vás. Výhry pozostávajú zvyčajne z rôznych zliav pri konzumácii v podniku, vstupov na lokálne akcie a podujatia alebo rôznych pochutín a alkoholu.

 

A aby to nebolo iba o bohapustej teórii, oslovila som trojicu tvorcov prešovského Pub Quizu – Sama, Maťa a Vojtu, aby nám prezradili niečo o úskaliach, príhodách a skúsenostiach, ktoré zažívajú v pravidelných intervaloch pri výrobe tohto druhu krčmovej zábavy.

 

 

Zľava: Samo, Vojto a Maťo

 

 

Čo prinúti chlapcov tesne po dvadsiatke venovať sa pubovému osadenstvu, pre ktoré pravidelne pripravujete PQ?

 

Maťo: Nás to organizovanie, tvorenie otázok a vôbec celé veľmi baví a sme radi, ak sa aj ostatní bavia na tom, čo sme vytvorili. A máme aspoň na pivo.

Vojta: Dôvod je vlastne veľmi konkrétny. Zistili sme, že v jednom nemenovanom prešovskom podniku undergroudového charakteru robia výborný posúch. S nivou, niekedy aj so salámou, ak poprosíte, a za skvelú cenu. My sme po chvíli prišli na to, že aj napriek priaznivej cene to finančne nebudeme zvládať. Tak vznikol PQ. Kamaráti nás v tom tiež podporujú, niekedy nám pomáhajú s otázkami, fotografujú, kritizujú, no a my ich za to pozveme na posúch.

 

 

Ako dlho trvá taká príprava PQ? Máte nejakú vzájomnú deľbu práce, resp. kto vymýšľa otázky?

 

Samo: Deľba práce je, že každý robí všetko. Akurát pri samotnej prezentácii sa jeden stará o techniku, druhý moderuje a tretí opravuje odpovede. Otázky vymýšľame všetci a trvá nám to dva týždne. Ale väčšinou len nejakých 4 až 5 hodín v stredu pred kvízom :D (kvízy sú vo štvrtky,- pozn. autora).

Vojta: Je to dosť individuálne, od kvízu ku kvízu. Najprv je potrebné vymyslieť témy, tie si spisujeme na jedno miesto a spoločne k ním píšeme otázky, či už cez telemost alebo iné projektotvorné nástroje, pričom každý sa primárne stará o tú svoju tému. Každý pracuje na tom, čo mu asi ide najlepšie. Možno sa to nezdá, ale s kvízom je veľa práce, a ak by sme to nemali rozdelené, bol by v tom chaos. Napríklad správnym rozdelením činností pri kupovaní cien sme reálne znížili čas strávený v Tescu o 8 až 10 minút.

 

 

Ja ako pravidelný účastník pubkvízov sa občas pobavím na skutočne originálnych názvoch teamov. Pamätáte si vy nejaký špeciálny, ktorý určitým spôsobom zarezonoval?

 

Samo: Najlepší boli podľa mňa Šesť najrýchlejších spermií!

Maťo: Masturbácia nie je hriech; Šesť najrýchlejších spermií; Niekto tu asi zle skončí - tí skončili poslední; Koniec mokrý, všetko dobré; Caha nam na križe; Vianočné kotleby; Ruka neni paka na honenie vtaka; Dokopaní hadom; Temná stránka čierneho baču.

Vojta: Mne sa ako najlepšie "vydumaný" názov zdá "Meno pauza priezvisko", a tiež mám pocit, že sme raz mali tím "Tvuj ocec". Pri čítaní výsledkov to potom vyzeralo asi takto: „...a Tvuj ocec má 10 bodov.

 

 

Keď sme pri tých zábavných veciach, spomínate si aj na nejakú odpoveď, ktorá vás rozosmiala, či pobavila?

 

Samo: Bolo ich veľa, ale najlepšia bola na otázku „Ako sa volá špeciálny typ piva, ktorý vyrábajú mnísi?“. Niekto napísal odpoveď „Omšové“.

Vojta: Ťažko si spomenúť na najvtipnejšiu z odpovedí. Pamätám si iba jednu, a to, že tesco párky majú -8% mäsa.

 

 

Okrem štandardných otázok vo vašom PQ figuruje aj tzv. Zabitá otázka, ktorá je vždy niečím špeciálna. Vysvetlite našim čitateľom, prečo sa volá zabitá a o čo v nej ide.

 

Samo: Lebo prvé, čo vám pri tej otázke napadne je, že tú otázku si zabil!

Vojta: Ide o zabitú otázku, so zabitou odpoveďou a zabitou výhrou. Je to posledná 51. otázka, ktorú môže vyhrať každý tím a získať dobrú odmenu. Vždy sa pýtame na nejaké zabité číslo a ten kto je najbližšie - vyhráva. Sú to otázky typu: "Koľko percent DNA banánu je zhodné s ľudským DNA?". Je potom pekné sledovať, ako si ľudia myslia, že sme viac banány ako ľudia.


 

Vďaka za odpovede a prajem vám veľa entuziazmu a ešte veľa vydarených Pub Quizov!


Samo, Maťo & Vojta: Ďakujeme!

 

 

Tak vidíte, už aj do krčmy sa môžete ísť vzdelávať...