Vyhadzujem blinker a vyrážam z križovatky vpred. Uši mám nastražené ako rys a snažím sa vnímať každú zmenu. Jazda sa mi zdá mierne hladšia, ale nič iné som v podstate nepostrehol. Míňam skupinku detí, ktoré vystrkujú ruku smerom ku mne. Po rokoch už som si celkom zvykol a už im len automaticky odblikám a krátko zatrúbim. Značka mi oznamuje, že podkarpatská obec sa so mnou lúči a ja tak môžem konečne šliapnuť na plyn. Pákou klikám dva krát k sebe, na tachometri sa objaví číslo 3 a ja vyrážam. V zatáčkach sa drží pekne, širšie kolesá je v rámci jazdných vlastností jednoznačne poznať. Krátka rovinka, kliknutie vpred a 4. Dve jemnejšie zatáčky, a dlhá rovinka. Otáčkomer nechávam prísť až na hranu a opäť klikám. Päť. V tomto úseku zvyknú pomáhači robiť fotky na pamiatku, tak sa rozhodujem pre jazdu na spotrebu, mierne spomaľujem a klikám vpred. Stále päť. Pokus opakujem, no číslica sa nie a nie zmeniť. Že novší model má menej stupňov si uvedomujem až v momente, kedy skoro utrhnem páku.  

Druhá generácia ForTwo priniesla množstvo zmien. Okrem výbavy idúcej s dobou, ktorú nebudem menovať, sa auto rádovo v centimetroch natiahlo a rozšírilo, zmenili sa mu oči a natiahla predná “kapota” (pod ktorou naďalej nie je nič). Autíčko si zachovalo svoje dvojdielne otváranie kufra a posilnilo nosnosť spodných dverí, ktoré sa často využívajú ako miesto na sedenie, napríklad niekde na výhliadke. Objem kufra samotného trochu padol a poberie len 220 litrov v základnej konfigurácii. V praxi sa toho neuveritelne veľa vôjde za sedadlá, prípadne môžete dať spolujazdcove sedadlo do roviny. Ak máte cabrio, logistické možnosti Smart-u sú prakticky neobmedzedné. Podvozok opäť o niečo málo zmäkol a cesta mestom sa stala pohodlnejšou. Najväčšej zmeny sa Smart dočkal pod svojou zadnou kapotou. Mercedes ukončil vývoj svojich trojvalcov typu Suprex a nadviazal spoluprácu so spoločnosťou Mitsubishi. Išlo o asi posledný rozumný krok v tomto smere, nakoľko japonský výrobca mal s takzvanými „kei-cars“ (fakt malé japonské mestské vozítka - primalé aj na leprechauna môjho vzrastu) bohaté skúsenosti a teda aj malé motory mal dobre prepracované. Objem teda narástol na rovný liter a zákazníci si vedeli vybrať atmosférické aj preplňované varianty. Stále ostala možnosť kúpiť si aj dieselový agregát, posledný z dielne Mercedesu. V rámci prevodovky prišiel o jeden stupeň, pričom tie ostatné sa o niečo natiahli. Z praxe to však nie je dosť a vo vyšších rýchlostiach stupeň naozaj chýba, čo sa odzrkadľuje aj na spotrebe. Úmerne nej šiel však hore aj sériový výkon a životnosť agregátov. Po technologickej stránke tak šiel o niekoľko krokov vpred.

Po prvý krát sa objavuje aj produkčný elektrický model, ktorého praktické využitie, ako pri všetkých elektromobiloch dnešnej doby, vyzerá dobre len na papieri. V našich končinách nie je možné si batériu prenajať a jej nákup ekonomike prevádzky skôr priťažuje v porovnaní s benzínom. Úplnou čerešničkou je nemožnosť dobíjania na nabíjacích staniciach Tesla (čo sa už snáď medzičasom zmenilo).

 

Celkovo druhej generácii niet veľmi čo vytknúť. Autá si zachovali svoje výhody, priniesli mnohé zlepšenia a novinky. Z môjho osobného pohľadu už však nemajú ten šmrnc, či ducha, ktorého so sebou niesla generácia prvá. Nie je to ešte tak tragické ako pri aktuálnej generácii, ale už to nie sú tie pestrofarebné autá, čo vám automaticky vyčaria úsmev a otočíte sa za nimi. Značka tak začala trochu šednúť a zapadať do priemeru.

Všetky modely bez ohľadu na pohonné ústrojenstvo vznikali v mestečku Hambach, vo francúzskom pohraničí. Teoreticky sa teda dá povedať, že Smart je francúzske auto, prakticky si však túto oblasť Nemecko len znovu historicky na chvíľu odložilo.
Továreň samotná sa nazýva Smartville a oproti iným závodom automobiliek má svoje špecifiká. Napríklad svoju vitrínu.

-

Striedavo na mňa hovorili lámanou angličtinou a ja som sa len priblblo usmieval. Alkohol, ktorý zo mňa robí nejtiv spíkra, robí z Lotyšov huhňajúcich a pohupujúcich sa panákov. Štrngáme, sedím vzadu no nohy mám vyložené na stredovej opierke vodiča, počúvam nesporné výhody Smartu ForFour oproti Mitsubishi Colt a cez čelné sklo pozerám na park, kde sme sa poobede boli prejsť okolo sochy Gyulu Washingtona v nadživotnej veľkosti. Medzinárodný zraz priniesol mnoho nového, ale o tom neskôr. Rovno na začiatok priznávam, že toto je moja jediná priama skúsenosť so Smartom pre štyroch.

ForFour vznikal počas dvoch rokov (2004-2006) a skladali ho v Holandskej továrni Mitsubishi. Narozdiel od svojho menšieho brata bol prednohrabka. Postavený bol na platforme sesterského modelu Colt a prakticky dával ľuďom možnosť si kúpiť Colta s výbavou od Mercedesu. Benzínové motory boli bez výnimky od japoncov, konkrétne išlo o troj a štvorvalce MIVEC. Naftové motory mali jeden a pol litra a vytvoril ich Mercedes, ako derivát štvorvalcov z A-klassy. Prevodovky mali buď päť stupňov a boli manuálne, prípadne bolo možné si objednať robotizovaný šesťstupňový manuál, ktorý už poznáte z modelu, ktorý som spomínal v minulej časti. Samozrejme všetko pekne zabalené v ochrannom ráme Tridion.
Smart pre štyroch vonkoncom nebol zlým autom, no ako aj všetky ostatné modely automobilky, topil sa v červených číslach. Predaje boli tak pomalé, že sa produkciu rozhodli relatívne skoro ukončiť. Vo svojej triede bol jedným z tých zaujímavejších, no vysoká obstarávacia cena nebola úplne v rovnováhe s pridanou hodnotou oproti značne lacnejšiemu Coltu.

Jedinú neuchvátitelnú výhodu mal model od Brabusu, ktorý disponoval skoro 180-timi koňmi, stovkou pod sedem sekúnd a viac ako príjemnými jazdnými vlastnosťami. A proti Coltu je krajší.

 

-

Ako príbeh pokračoval a kam to všetko aktuálne smeruje?
Nuž, roky krízy sa značky dotkli podstatne viac ako ostatných výrobcov. Cenotvorba Mercedesu nedokázala konkurovať aktuálnemu trhu a predaje sa prepadali viac a viac. Nakoľko značka bola vždy skôr pomôckou ako znížiť celkové emisie automobilky, bol tento fakt dlho prehliadaný, no v roku 2010 prišla zmena. Daimler dosadil do čela Smartu Annette Winkler, ktorá predtým viedla PR, marketing a globálne predaje. Annette je skutočne kapacita, čo sa týka jazykov a súdiac podľa predchádzajúceho pôsobenia, aj riadenia celkovo. Vedenie značky jej však nešlo a pri jej nedávnom odchode si rôzne veľké portály s láskou zaspomínali na všetky prešľapy, ktoré sa tejto dáme podarili. A že ich nebolo málo. Tak ako sa snažila pri svojom pôsobení v dealershipe nákladných automobilov pochopiť zákazníkov, tak sa jej niečo podobné pri Smarte nedarilo. Mladistvo vyzerajúcu značku, ktorá si môže dovoliť sebeväčšiu extravaganciu tak doviedla do absolútnej šede a priemernosti.

Pamätáte si, keď prišla vlna popularity SUV? Aj Smart mal svoj rozpracovaný koncept. Dokonca hneď rovno dva, pre americký aj európsky trh. Forstars a ForUs. Napriek tomu, že dizajnovo vyzerali skutočne zaujímavo a jedinečne, išli tieto návrhy do stratena (ako aj mnoho ďalších).

Na oboch týchto modeloch už badať známky dizajnu poslednej generácie a zároveň dosť možno aj poslednej kapitoly Smart-u ako značky. Do spolupráce na vývoji sa totiž namiesto rokmi overeného Mitsubishi zapája Renault...

Nemyslím si, že všetky francúzske autá sú zlé. Myslím si, že sú vyslovene otrasné. Často skutočne krásne a dizajnovo jedinečné, no kus po kuse ich vnímam ako haraburdy. A ak aj prižmúrim oči a skúsim všetko brať s nadhľadom, tak Renault nie je, nebol a nikdy nebude značka vnímaná na rovnakej úrovni ako Mercedes. Preto to potom robili? No, pre peniaze. V časoch, keď Smart skladal autá s japoncami, spolupracovala materská automobilka s francúzmi na modeloch ako je Citan, na ktorom je dobrá jedine jeho reklama s McGyverom. Postupne prevzali od žabožrútov aj motory a rôzne iné súčasti, ktoré dávali prevažne do nižších tried svojich vozidiel. Tento stav trvá podnes a skalní fanúšikovia značky ho vnímajú ako nepochopiteľnú neveru s tou škaredou susedou od vedľa, ktorá trpí demenciou a ešte aj volí Smer.
Tak nejak sa pretlačil Renault aj do Smartu. Oni mali svoje Twingo, Mercedes mal Smart a tak si povedali, že aj náklady na vývoj by mohli mať jedny. Smart tak dostal jednolitrovú benzínovú atmosféru, elektrický motor, alebo preplňovaný trojvalec 0,9 litra, ktorý sa nehanbil dať pod model od Brabusu. Presne ten istý motor, ktorý si kúpite v najlacnejšej Dacii Sandero. Keď som to po prvý raz videl, chcelo sa mi plakať.

Vizuálne sa najnovšia generácia podstatne zmenila, rozdiel medzi ForTwo a ForFour sa však deje aktuálne len v dĺžke a počte sedadiel. Motory sú slabšie, nádrže menšie, dielenské spracovanie... no. Na prvý pohľad autá vyzerajú ako mopslík s úzkym širokým úškrnom.

Veľkou výhodou je, že po dlhých rokoch dostali Smarty konečne možnosť ozajstnej dvojspojkovej prevodovky. Nevýhodou je, že si za ňu musíte pomerne dosť priplatiť a tak sa veľká časť toho mála nových kupcov uchyluje k manuálnym prevodovkám. S ohľadom na priestor som pri testovacej jazde udrel priateľku do kolena, keď som zaradil päťku. Niekomu to ale asi vyhovuje.

Čo je pre Smart prehra a začiatok konca, je pre Renault osvieženie a krok vpred. Rovnako ako nový ForFour, tak aj nové Twingo dostáva motor nad zadnú nápravu a náhon vzadu. V interiéri používa praktickejšie riešenia, dáva posádke vzadu viac miesta a odrazu sa mu darí vytvoriť to najzábavnejšie mestské auto dnešnej doby. S ohľadom na škálu farebných kombinácií a dizajnu sa nebojím povedať, že Smart-u s prehľadom preberá žezlo veselého auta, na ktoré ukazujú deti a ktoré ľuďom na tvári čaruje úsmev. Našli znovu to, čo Smart pred rokmi stratil. Ako čerešnička na torte vychádza model Twingo GT s úpravou od RenaultSport. Jazdil som ho a ak má nejaké auto šancu zmeniť môj názor na francúzske povozy, tak je to toto. Ak ho niekedy niekde uvidíte na predaj, berte ho. Cenu doriešite neskôr, predajom obličky, dcéry či manželky.

A teda kam si to presne mieri Smart? Pani Winklerovú medzičasom odpratali. Posledným oficiálnym vyjadrením je zámer vytvoriť zo Smart-u čisto elektrickú značku. Dáva teda zbohom aj posledným benzínovým motorom, skončila spolupráca s úpravcom Brabus, skončili podujatia pre zákazníkov. Prišiel čas, kedy sa šepká o zániku značky ako takej a presmerovaní závodu výhradne na výrobu elektrického modelu Mercedesu A-class. Zo strany sa však hovorí, že majú víziu do budúcna. Tá vyzerá nejak takto.

 

A tak mi ostáva už len povedať - stoj pri nás óóó Pane...

...klamem. Nemám rád smutné konce, takže si záverom ságy povieme, aké je to mať zadok sedem centimetrov nad asfaltom a vysvetľovať každej hliadke, že sa nevoláte Jakabovič a naozaj to nebolo také drahé.