Písal sa rok 1992, a v tejto ťažkej dobe môj otec doniesol domov malý zázrak. Bol to počítač Didaktik M, vyrábaný u nás v Skalici, stál 3000 Kčs (čo sa v tej dobe blížilo niekam k polovici výplaty). Na tú dobu to už bol mierne zastaralý stroj, ale ako decku mi to samozrejme nevadilo. Otec nám na to naprogramoval malú hru na cvičenie násobilky, tiež som sám jemne pričuchol k programovaniu. Pamätám si ten moment, keď som v programovacom jazyku BASIC prvý krát nakreslil na obrazovku trojuholník, kruh, a začal sa hrať s možnosťami, ktoré mi tá mašinka ponúkala. Neskôr keď sme sa v škole dostali k výuke programovania, ja som mal základy už zvládnuté a celý predmet som absolvoval s prstom v nose. Tento stroj má pre mňa veľký význam, a preto si o ňom teraz niečo povieme.

 

Jednalo sa o klon anglického mikropočítača ZX Spectrum, ktorý bol na trh uvedený v roku 1982 firmou Sinclair. Výraz mikropočítač sa samozrejme už nepoužíva, ale v tej dobe popisoval zariadenie, ktoré malo procesor, pamäť a vstupno-výstupné porty umiestnené na jednej doske plošných spojov, najčastejšie to bolo celé napratané do klávesnice (výrazom minipočítač bol v tej dobe nazývaný stroj veľkosti chladničky). Tento počítač bol jeden zo skupiny, ktoré sa masovo rozšírili nielen ako pracovné, ale hlavne doma medzi ľuďmi (hlavný konkurent bol asi Commodore 64). To bola tá pravá revolúcia, keď si mohol každý doma za rozumnú cenu na počítači skúsiť hobby programovanie, písať si dokumenty na kancelárskom balíku, alebo zahrať niektorú z hier.

obrázok 1.: ZX Spectrum v podobe z roku 1982

 

A čo robilo tento stroj tak dostupným? Ako monitor slúžila bežná televízia, ktorú mal doma v tej dobe už každý, ako dátové úložisko slúžila audiokazeta a programy sa nahrávali cez magnetofón. Ako procesor bol použitý 8-bitový procesor Z80 tikajúci na 3,5 MHz, ktorý dokázal adresovať 64 KB pamäte (z toho bolo 16 KB použitých pre „operačný systém“, zvyšných 48 KB bolo pre užívateľa). Pre porovnanie, procesory máme v mobiloch teraz 64 bitové a skoro 1000 krát rýchlejšie, 48 KB môže mať v tejto dobe tak jeden email, fotka v mobile môže byť čo do pamäte aj 20x väčšia. Rozlíšenie displeja bolo v textovom móde 32 stĺpcov x 24 riadkov znakov, pre obrázky bolo rozlíšenie 256×192 pixelov. Počítač sa najskôr predával vo verzii so 16 KB pamäte za cenu £125 (ktorá bola rozšíriteľná na plných 48 KB doma) alebo vo verzii s plnými 48 KB za £175. Aj na tej pamäti bolo vidno snahu o čo najlacnejšiu konštrukciu. Boli použité od výroby chybné pamäťové čipy, ktoré ale mali aspon polovicu obvodu v poriadku. Po namontovaní sa elektronicky používala len tá funkčná časť. O zvuk sa staral jednoduchý reproduktorček, programovo sa ovládal tak, že sa zadalo aký ton ma zahrať a ako dlho, dali sa na tom prehrávať jednoduché melódie, majstri na tom vedeli rôznymi trikmi zahrať viackanálovú (viac inštrumentov) hudbu. Počítač po zapnutí neponúkal žiadne grafické rozhranie s okienkami a klikacím menu. Na obrazovke len blikal znak čakjúci na príkazy od užívatela, takže čokoľvek užívateľ chcel, musel do toho začat písať príkazy v BASICu, bola to doba kedy užívateľ naozaj ovládal to čo počítač pre neho robí.

 

A tu to nekončí, na ZX Spectrum vniklo množstvo hardvérových doplnkov, napríklad tlačiareň. Teraz to skôr pripomína tlačiarničku z registračnej pokladne z potravín, ale dalo to používateľom možnosť tlačiť si doma texty. Aj tá bola vyrobená veľmi jednoducho a lacno. Potrebovala špeciálny papier s tenkou hliníkovou vrstvou, znaky sa na nej netlačili atramentom, ale vypaľovali elektrickými výbojmi cez papier. Na posielanie korešpondencie to nebolo, ale na vypísanie obsahu programu alebo jednoduchej grafiky na papier to bolo ideálne. Ďalej boli dostupné rôzne doplnky na pripojenie joystickov, zosieťovanie počítačov, sériové porty pre pripojenie modemov, syntetizátor ľudskej reči a mnoho ďalších. My sme mali doma krabičku, ktorá obsahovala paralelný port štandardu Centronics, a mali sme do toho pripojenú tlačiareň na traktorový papier - to je ten s dierkami po obidvoch okrajoch. Otec si v tom viedol svojho času nejakú agendu, mal zakúpený lokálny editor textov, ktorý obsahoval aj československú diakritiku, dokumenty sa samozrejme ukladali cez magnetofón. 

obrázok 2.: Aj takto to mohlo vyzerať, počítač so zapojeným magnetofónom, tlačiarňou, joystickom a dátovým úložiskom Microdrive

 

Vývoj počítača v Anglicku napredoval, tri roky po vydaní bol na trh uvedený model ZX Spectrum 128 so 128 KB pamäte, ktorá bola procesoru dostupná nie naraz (limit adresovania 48KB užívateľskej pamäte RAM stále ostáva) ale po blokoch (takzvaných bankoch). Softvér si musel zabezpečiť jej prepínanie podľa potreby (bankovanie), toto napríklad dovoľovalo robiť rozsiahlejšie hry, kde bolo napríklad viac levelov ako by sa zmestilo na pôvodný model, a bankovaním sa procesoru sprístupnili podľa toho, ako hráč v hre postupoval. Tento model obsahoval aj zvukový čip AY-3-8910, ktorý podporoval trojkanálový zvuk. Toto dovoľovalo prehrávať melódie, ktoré teraz rada používa retro scéna (jedna z najlepších skladieb bola ku hre Robocop). Posledný model ZX Spectrum +3 bol na trh uvedený v roku 1987, obsahoval vstavanú disketovú mechaniku (!!), ale na trh prišiel v dobe, kedy už bolo pomaly jasné, že doba 8-bitových počítačov sa končí, a nastupujú 16-bitové, medzi ktoré môžeme zaradiť aj terajšie počítače, ktoré vychádzajú z IBM PC. Klony vyrábané firmou Didaktik v Skalici vlastne prišli na trh úplne na konci životného cyklu svojho vzoru, keďže ale Československo bolo oproti západu v tomto smere pozadu, istý priestor na trhu tu bol. A nieslo to so sebou aj tú výhodu, že bolo dostupné množstvo softvéru. A množstvo HIER.

obrázok 3.: jedna z naj závodných hier, Chase HQ

Tvorca ZX Spectra počítač vytvoril hlavne s ohľadom na domácich používateľov, ktorí by ho chceli používať na výuku alebo na domácu office agendu. Nasvedčuje tomu aj už spomínaný jednoduchý audio systém a neprítomnosť portu pre joysticky priamo od výroby. Paradoxne, to čo naozaj pomohlo masovému rozšíreniu bolo množstvo hier, ktoré na platforme za tie roky vznikli. Väčšina z nich je dostupná napríklad na stránke worldofspectrum.org, sú ich tam tisíce. Nahrávanie jednej hry cez magnetofón síce zabralo aj 5 minút, na zážitky s tými hrami ale spomínam s úsmevom na tvári. Čo hry neposkytovali po grafickej stránke častokrát vynahradili po stránke hrateľnosti. Spraviť rebríček top 10 hier by bolo asi na samostatný článok, ale spomeniem, že vznikli letecké simulátory, stratégie, množstvo plošinoviek, strieľačiek všetkých druhov, ale aj „simulátor záškoláctva“, množstvo adventúr a závodných hier. Programovaniu a hrám sa venovalo niekoľko časopisov, kde boli samozrejme recenzie na nové hry, mapky a návody k tým starším, často obsahovali aj samotné hry, či už ako prílohu k časopisu vo forme kazety, alebo priamo programový kód, ktorý bolo treba prepísať do počítača a následne spustiť. Dokonca sa niekedy programy vysielali cez rádio, poslucháčom bolo oznámené, kedy a aký program (doslovne :) ) budú vysielať, a ľudia si nachystali magnetofóny a program si nahrali priamo z éteru. Tento systém dost frčal v Juhoslávii na ich počítač obdobnej konštrukcie menom Galaksija.

obrázok 4.: jedna z najúspešnejších hier, Robocop

obrázok 5.: do školy len s prakom - hra Skool Daze

obrázok 6.: zalietame si na helikoptérke - hra Cyclone z izometrického 3D pohľadu

A ako prežíva táto platforma dnes? Komunita okolo nej je stále živá, naďalej vznikajú nové hry. Minule som narazil na jednu ktorá je robená komplet v 3D, až mi to vyrazilo dych, že je možné z takéhoto primitívneho hardvéru vyčarovať niečo takéto. Hra sa volá The Dark. Samozrejme grafika nie je na úrovni DOOMu, ale je malý zázrak že niekto niečo také na tom stroji rozhýbal. Stále vznikajú nové demá, ktoré žmýkajú z toho procesora koľko sa len dá. Existujú adaptéry, ktoré umožňujú načítavať  hry z SD karty, takže zbohom magnetofón, hra sa načíta do pár sekúnd. No zázrak. Najďalej to dotiahla skupina nadšencov, ktorá ponúkala na pred pár rokmi na Kickstarteri úplne novú mašinu ZX Spectrum NEXT, 100% kompatibilnú s predlohou, ale s modernými vymoženosťami. Pripojenie displeja cez VGA alebo HDMI, RAM rozšíriteľná až do 2 MB, software prístupný cez SD kartu, wifi pripojenie, nové grafické módy ktoré dovoľujú rozhýbať grafiku na úrovni 16 bitových počítačov, 9-kanálový zvuk, nový NEXT basic, programovací jazyk s rozširenými možnosťami. Vytvorili veľmi slušného následovníka, ktorý poteší nejedného retro hráča a nadšenca. Fun-fact: na e-bay sa tieto stroje predávajú za cenu okolo 900 dolárov. Keby ste niekto moc chceli, akurát prebieha druhá kickstarter kampaň ktorá bola úspešne zafinancovaná za prvých 5 minút.

obrázok 7.: jedna z nových hier pre ZX Spectrum Next - Baggers from Space

Ako to uzavrieť? Bola to z môjho technického pohľadu krásna doba, vznikli v nej počítače ktoré pritiahli k informatike a k hrám množstvo ľudí, ukázali že mať počítač v každej domácnosti nieje len utópia. Vyšliapali cestičku do dnešnej doby, kedy sú technológie dostupné každému, doby kedy každý z nás nosí vo vrecku počítač s výkonom, o ktorom sa ľudom pred 30 rokmi ani nesnívalo. Vážme si to čo máme :)