"Za vzniknuté nepríjemnosti sa vám ospravedlňujeme."

Mini kvíz na úvod, čo poviete, aké slovné spojenie budete počuť na vlakovej stanici najčastejšie? Nebudem vás trápiť, mne to vychádza tak, že suverénne najčastejšie sa po železničných staniciach v našej úžasnej krajine ozýva oznam s ospravedlnením. Profesionálny ženský hlas, bez výrazných emócií hlási také množstvo vzniknutých "nepredvídateľných udalostí", zásahov "vyššej moci" a "prevádzkových dôvodov", až sa mi začína variť modzog. Je takmer isté, že počas pár minút pobytu na stanici budete tento oznam počuť niekoľko krát.

Za vzniknuté nepríjemnosti sa ospravedlňujeme. Zrýchlený vlak z Hornej Úvrate do Satanovej Matere je z prevádzkových dôvodov odrieknutý. Regionálny expres "Kremžská Horčica" mešká z prevádzkových dôvodov 1024 hodín. Osobný vlak "Zrazený pes" z prevádzkových dôvodov nebude mať rušeň, prosíme cestujúcich aby sa zhromaždili na nástupišti a pomohli tlačiť vlak do cieľovej stanice.

Čo je toto za doprava? Ako toto celé vzniklo? Ako môžu takto zúfalo zle fungovať železnice v roku 2018 po Kristovi? Ako je možné, že vlak nedokáže takmer nikdy prísť včas, podľa plánu? Vlak nedokáže dokonca ani odísť podľa plánu a bežne mešká ešte pred tým ako sa dá do pohybu. Ako to, že nejakí pomätení mladí ľudia propagujú cestovanie vlakom, keď spoľahlivosť vlakov je taká absolútne tragická? Spoľahnúť sa na slovenský vlak je niečo ako jebnúť tresknúť v práci výpoveď a čakať, že ďalší deň vyhrám lotériu! Grafikon a "pravidelné" odchody a príchody sú dačo ako nepodarená dokurvená čierna mágia, fungujúca tak, aby každodenne privádzala cestujúcich na pokraj šialenstva. Už minimálne dva razy sa stalo, že ľudia čakajú na vlak, sú na nástupišti a zaznie tento oznam:

"Blablabla... vlak Atómové hodiny je z prevádzkových dôvodov odrieknutý, prosíme cestujúcich aby využili inú formu dopravy. Za vzniknuté nepríjemnosti sa ospravedlňujeme."

No ako, čo vám šibe??? Akú inú formu dopravy? Katapult? Rogalo? Ropovod? Teleport? Keď som už na stanici, asi som si naplánoval niekoľko ďalších hodín života tak, že využijem vlak, čo mám teda potom robiť, ak ten vlak z akýchsi mysterióznych "prevádzkových dôvodov" proste nejde? Utekať 50 kilometrov do práce? Vziať si taxík? Zobrať si dovolenku? Skúšam si predstaviť že by som tým "odrieknutým" vlakom mal cestovať a mám neblahú predtuchu, predstavujem si dačo na štýl DOOM IV., vidím ako držím tú zbraň a kráčam niekam na dispečing železníc po vysvetlenie.

Keď už ste vo vlaku, ešte sa netešte, je možné že budete stáť na ľavej nohe pri vlakovom hajzli a tlačiť sa tam s ďalšími desiatimi ľuďmi, na ploche asi 2 metre štvorcové. Alebo ak máte šťastie, sadnete si do reštauráku a dáte si kávu. Hahaha, káva nie je, lebo kávovar ostal v Košiciach. Neveríte? Áno, aj to sa už stalo. Ak je kávovar na palube, ešte ste nevyhrali, chcete kávu a čašník povie: "Prepáčte, kávu vám nemôžem ponúknuť, lebo nemáme šálky." Po tomto ozname som onemel. Čakal som že sa začnú sypať trblietka, zasvieti svetlo a spod stola vylezie vyrehotaný Andráši s Vacvalovou. Nie, nič také, čašník to myslel vážne.

Chcete si ráno kúpiť týždenný lístok keď stíhate vlak, len tak akurát, časová rezerva je minimálna. Na okienku kde sa predávajú lístky je oznam: "Platba kartou nefunguje, ospravedlňujeme sa." Áno, vyčarujte si hotovosť, pretože teraz buď stihnete bankomat a kúpiť si lístok, alebo stihnete vlak ale bez cestovného lístka. To je také milé a pridáva to dobré body k celkovej pohode pri ceste do práce.

Počas cesty sa vo vlaku púšťajú z vlakového rozhlasu informácie ako sa vlak volá, kam ide a podobné infošky. To je po slovensky. A potom nasleduje to isté. Po anglicky. Nie som si istý, či anglicky hovoriaci cestujúci tvoria 0,002 alebo až 0,003 promile celkového objemu substrátu. Som si ale istý že po týždni, keď tú angličtinu počujem, mi ten generický donekonečna sa opakujúci oznam ide dosť na nervy. Znie to asi takto: "Stejšn Bratysláva hlavna stanyca. Nekst stejšn Bratysláva Uinochrády. Onbyhalf of Železnitchná spolotchnosť Slouvensko ví viš jú a plezent džurny.... fast črejn siks handrid ilevn Fiksinela...". Proste anglická výslovnosť slovenských názvov trhá uši.

Človek sa plieska po čele a rehoce sa keď pozerá kadejaké internetové vtipy, ako zhorel vagón, ako sa rozpojil vlak, ako rýchlik mešká 90 minút. Hahaha. A zrazu tesne pred Pezinkom vlak zastal. Prestávame sa smiať. Čakáme. Čakáme.... stále čakáme. Čakáme a okamžite po 15 minútach dostaneme detailnú informáciu čo sa deje. Pukchrrrrrbzzzzzhuhmmm... z reproduktora sa ozýva hlas: "Vážení cestujúci, vlak bude z prevádzkových dôvodov meškať asi 80 minút. Uvedená doba meškania sa môže zmeniť. Za vzniknuté nepríjemnosti sa vám ospravedlujeme." Už sa mi tie vtipy nezdajú také zábavné. Neskôr som sa dočítal, že sa pokazil rušeň. Nový rušeň. Sa pokazil. Nie stará rároha z čias Samovej ríše. Nový vymakaný rušeň. Fungoval skoro až do Pezinka, ale potom zrazu umrel. Tak, ale nakoniec sme docestovali šťastne. Iným vlakom a len o dve hodiny neskôr ako bol pôvodný plán.

Na záver trochu optimizmu. Je to lacné, ak porovnáme cenu cestovania vlakom a cenu cestovania autom. No dobre, niekedy ide vlak podľa plánu. Áno, niekedy sa podarí aj sadnúť si a napríklad čítať si knihu. Čo je ale ukrutne frustrujúce je pocit, že je to takmer rovnaká lotéria ako dochádzať autom. To že na diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou sa každý boží deň niečo stane, je istota. To či vlak dôjde do cieľa včas a podľa cestovného poriadku je lotéria tiež. Ale šanca na výhru je trochu vyššia ako pri jazde autom.

Ak sa niekomu recenzia nepáčila, za vzniknuté nedorozumenie sa neospravedňujeme.