Minule sme si rozobrali, ako fungujú v hernom biznise mikrotransakcie, ale keď už sme spustili hanu na celé odvetvie, máme ešte zopár tém na opísanie. Môžeme pokračovať v podobnom duchu ako minule, čiže hľadáme spôsob, ako zarobiť ďalšie peniaze na už raz predanom produkte. Riešenie sa núka samo, a to je predaj modov. Čo je to mod? Je to modifikácia pôvodnej hry vytvorená užívateľom. Niekedy ide o kozmetické zmeny (nová zbraň, auto, budova), úpravu hernej mechaniky (pocit hladu hlavnej postavy, čiže potreba zaobstarávať vodu a jedlo), niekedy ľudia vytvoria celé mapy, prípadne misie do hier a niekedy vytvoria celé hry a nové herné mody kompletne s príbehom a dabingom postáv. Takto vznikol napríklad aj Counter-strike, ktorý bol pôvodne takáto modifikácia do hry Half-life. Hrateľnosť niektorých modov býva až neuveriteľná a neskutočne to predlžuje čas, ktorý su ochotní hráči v hre stráviť. Moja žena napríklad svojho času trávila množstvo času sťahovaním nábytku, účesov a podobných kraviniek do hry Sims 2. Herní vydavatelia videli v tomto hnutí potenciál a do svojich hier zaviedli obchodíky na predaj modifikácií. Z posledných hier je týmto najviac postihnutý Fallout 4, kde táto mechanika bola zahrnutá až neskôr po vydaní a volá sa Creation club. Hra začala ľudí otravovať ponukami na zakúpenie ďalšieho obsahu, ktorý ničím nevynikal nad ten voľne dostupný, ale bol zase aspoň drahý. 5 dolárov za nové brnenie s rovnakými vlastnosťami ako to, čo už mám? Samozrejme, nie je nič zlé na tom, keď modder, čo tvorí obsah, za to chce nejaké peniaze na revanš. Tu ale idú prachy vydavateľovi a obsah, ktorý ponúka, je úplne o ničom. Viete, ktorý mod z kategórie zdarma je v tejto hre teraz najpopulárnejší? Ten, čo odstraňuje všetky zmienky o Creation clube z celej hry. Neviditeľná ruka trhu zasiahla. V tejto podobe je to zatiaľ len také neškodné spestrenie ponuky a je pekné, že hráči si môžu naďalej pridávať mody z internetu podľa svojho uváženia, nie ako v GTA5, kde boli svojho času mody zrušené úplne, našťastie nie natrvalo.

Keď už som pri GTA, spomeniem ešte jednu vec. V staršej iterácii tejto hry, GTA San Andreas boli v roku 2014, čiže 10 rokov po vydaní, updatom z hry odstránené niektoré pesničky, ktoré hra púšťala hráčovi počas jazdy v aute vo virtuálnom Los Angeles. Vypršali autorské práva, vydavateľ to teda vymazal a užívatelia nemajú produkt v takej forme, ako ho zakúpili. Keby songy chýbali len novým zákazníkom, čo hru zakúpia po tomto termíne, bolo by to pochopiteľné, takto to zase len nasralo kopu hráčov. Samozrejme, existuje mod, čo tam tie pesničky vráti. 

 

A môžeme sa presunúť na inú tému a tou sú rozdiely v reklame a vo výsledku. Čo som stihol vypozorovať ročný cyklus vo svete hier, začiatok roka je pomalý, v strede je mega výstava E3 v Las Vegas (a zopár ešte niekde inde), kedy sa predstavujú nové hry a technológie, marketing frčí na plné obrátky a viac-menej hotové hry idú na trh koncom roka, aby sa stihli uchytiť vo vianočnom ošiali. Z pohľadu marketingu je dôležité, aby bola hra odprezentovaná čo najlepšie. Preto ukážky z výstav bývajú dych berúce, atmosférické, častokrát lepšie ako kdejaký film. Potom sa čaká rok-dva, kým sa hra dokončí a príde na trh. A tu prichádza sklamanie, lebo trailery na výstave vyzerali hyper-realisticky a kúpená hra na najvyšších detailoch vyzerá o čosi slabšie. Ako keby v traileri sľúbili, že vo filme bude hrať Belmondo, ale vo výsledku bude Peter Marcin. Čiže nám ukazovali buď dopredu predrenderované scény, alebo na to, čo nám ukazovali, si museli požičať počítač niekde z NASA, alebo nejaká podobná finta. Tu si pamätám hru Division, ktorá pri predstavovaní vyrážala dych, sľubovala živý New York po záhadnej epidémii s tonami obsahu pre hráčov. Hra vyzerá stále dobre, ale grafika neukazuje všetko to, čo bolo v traileri a nakoniec aj tá hrateľnosť je o dosť slabšia a hra je po dvoch rokoch, čo do online života, skoro mŕtva. Video pre porovnanie grafiky je napríklad tu, ale takýchto hier s očividnými rozdielmi bolo oveľa viac.

 

Pomaly to asi na dnes môžeme ukončiť, tak spomenieme asi najvačši marketingový fail z poslednej doby. Ide o hru No Man's Sky, ktorú stvorilo nezávislé štúdio Hello Games. V spolupráci so Sony rozbehli takú kampaň, akú svet ešte nevidel. Toto bola prvá hra od takto malého štúdia, ktorej sa dostalo toľko priestoru. Podchytené boli snáď všetky médiá a pamätám si, že oslavné ódy pred vydaním hry som videl aj na 9Gagu. Hra sľubovala objavovanie vesmíru s náhodne generovanými planétami, následné preskúmanie týchto planét so survival prvkami a na záver formu obchodu so surovinami medzi hráčmi. Planéty mali byť plné rozmanitej fauny a flóry, ľudia sa mali vedieť stratiť v tomto vesmíre plnom obsahu a aktivít. Hry sa odhadom predalo okolo milióna kusov, kopec z toho boli predobjednávky. Keď hra konečne vyšla s cenovkou ako pri AAA tituloch čítajúcou 60 dollars, ľudia po pár dňoch zistili, že je to nuda. Množstvo sľubov bolo nesplnených, hra sa veľmi rýchlo stala nudnou a repetitívnou a internetom sa prehnala vlna sklamania. Ku cti autorov treba spomenúť, že na hre stále ešte robia, dodávajú nový obsah a je možné, že sa časom dopracujeme k stavu, ktorý bol sľubovaný niekedy v roku 2014. Hra si na Steame stále drží celkové hodnotenie "mostly negative", hráči sa sťažujú, že je to už lepšie, ale planéty sú stále na jedno kopyto a nič ich neťahá to hrať. A aké z toho plynie ponaučenie? Žiadne predobjednávky! Síce nám sľúbia nižšiu cenu a nejaké bonusíky, ale stále kupujeme mačku vo vreci. Čo som si všimol, viac sa oplatí kúpiť hru tak pol roka po vydaní, kedy sú už vyriešené pôrodné bolesti, hra je stabilná a optimalizovaná. Je šanca, že bude aj v peknej zľave a to sa oplatí.

A na úplný záver spomeniem nováčika z roku 2017, z ktorého sa vykľula najpredávanejšia hra ever. Ide o hru Playerunknowns Battlegrounds, zväčša známu pod skratkou PUBG. Predalo sa jej dokopy cez 27,8 miliónov kópií. Hra je inšpirovaná ázijským filmom Battle Royale, je to akčná hra s netradičnou mechanikou. Na začiatku je zhodených na padákoch na ostrov 100 hráčov, musia sa postupne vyvraždiť, až ostane len jeden. Čo robí ale hru zaujímavou, je mechanika kruhovej bariéry, ktorá sa časom zmenšuje a postava mimo nej pomaly zomrie. To núti hráčov neustále sa hýbať do jej stredu a tým pádom je stret s protihráčmi garantovaný. Predpokladám, že každý správny Youtuber má natočené aspoň jedno video, ako hrá túto minuloročnú pecku. Dúfajme, že si to moc nepokazia mikrotransakciami.