Toto pred pár  dňami, mesiacmi vyšlo na Demotivácii a väčšia pravda sa o všetkých týchto internetových gurus ani nedala napísať:

 

"Strašne ma vždy zaujímalo, čo sa píše v tých eBook-och a prednáškach bársjakých nagelovaných koučov, ktorí sľubujú, že ťa naučia zarábať. Tak som si jeden eBook kúpil. Lebo chcem byť bohatý aj ja, samozrejme. Za 40€, cez Paypal. Po prečítaní by som zhrnul recept do jednej vety: "Teraz choď a urob iným to, čo som akurát urobil tebe. "

Ebook je svätý grál všetkých týchto internetových podnikateľov, všeliek, ktorý vám otvorí oči, konečne uvidíte svet v žiarivých farbách a spoločne s ostatnými osvieteními vyplávate na lodi menom ÚSPECH v ústrety zapadajúcemu slnku. Iba že by nie.

Chcete vedieť ako predať svoju knihu na Amazone? Stiahnite si Ebook. Ako sa stať produktívnejším? Stiahnite si Ebook. Ako manažovať svoj čas? Stiahnite si Ebook.

Najdôležitejšie je si najprv spraviť dizajnovo namakanú stránku. Veľké fonty so vzletnými citátmi striedame s bezobsažnými frázami o tom, čo všetko sa dozvieme, ak si e-book kúpime. Poprípade môžeme priložiť aj nejaké referencie od ľudí, ktorí vďaka nášmu e-booku zbohatli/vydali knihu/lepšie zmanažovali čas, alebo čo to vlastne robíme. Vo väčšine prípadov sú to podobní internetoví podnikatelia ako my sami, čiže si navzájom lajkujeme naše príspevky na socialistických sieťach, dávame referencie, atď. Môžeme pripojiť aj nejaké fotky z dovoleniek, veď sme úspešní a boli sme v zahraničí, tak prečo sa nepochváliť.

Keďže sme strašne kreatívny a produktívny človek, musíme mať na stránke aj blog, kde ventilujeme svoj kreatívny pretlak, inak by sme explodovali jak lacný tlakový hrniec. Náš blog je teda plný sračiek o motivácii, kreativite, časovom manažmente, ktoré sme preložili od našich zahraničných vzorov.

Po čase, keď už máme pocit, že sme dosiahli úspech (100 a viac páčikov na fejzbúku – fakt, že väčšinu nám dali naši známi, aby sa nemuseli cítiť trápne, keď sa s nami nabudúce budú musieť stretnúť, taktne zamlčíme), prejdeme do ďalšej fázy vývoja a tou je fáza inšpiračná. Už nie sme len larva ukrytá v zámotku, už sme krásny motýľ, ktorý ide svetu zvestovať, že dosiahol úspech a chce k nemu inšpirovať aj ostatných (plus samozrejme zarobiť dáky cash).

Celkovo mi príde tento biznis model nejaký zacyklený. Publikovať ebook o tom ako publikovať ebooky, stať sa úspešným tým, že budem písať o úspechu, zbohatnúť tým, že budem radiť ľuďom ako zbohatnúť. Ale asi len nie som cieľová skupina.

Stávame sa teda influencerom a/alebo inšpirátorom, teda aspoň to o sebe vyhlasujeme, však ono to už nejako príde (viď predošlý odstavec). K našej doterajšej aktivite teda pridáme aj zdieľanie kadejakých citátov od známych ľudí (Budha, Lasica, Steve Jobs atď). Fakt, že väčšina ľudí, ktorí sú pre ostatných vzormi, aj nejak reálne prispela k zlepšeniu života na tejto planéte, vytvorila niečo hodnotné, alebo aspoň neojebala ľudí o peniaze za dementný ebook, nám je úplne ukradnutý.

Keď už nejaký čas influencujeme a nadobudneme internetový fejm, získavame pocit, že sme z teflónu, nezničiteľní a veľmi múdri. Content na náš web dávame takmer každý deň. Nie však každý deň, lebo to by poprelo naše drísty o work-life balance a teraz, keď sme úspešní, naši hejteri (sme úspešní tak musíme mať hejterov, to je jasné snáď každému) by to okamžite zneužili proti nám.

Do contentu nášho webu okrem štandardných pičovín pridávame aj nejaké veci zo súkromia, ten work-life balance musí z toho doslova kričať. Takže fotky s partnerom, z bicyklového výletu alebo posilky sú vítané.

Pri posilke a celkovo fyzických aktivitách by som sa ešte trocha pristavil. V tvorbe nášho contentu sú dosť dôležité, pretože našu premenu z larvy na motýľa musí byť vidno aj navonok. Viete, v zdravom tele zdravý duch, yin-yang, kalokagatia alebo tak niečo. Progres jednoducho nezastavíš, na začiatku sme nedali ani jeden zhyb, po polroku dedikovaného tréningu sme dali už dva a to sú ďalšie páčiky.

O svojom fitness queste samozrejme vytvoríme separátny web a sociálne siete, aby bolo kam dávať ďalšie páčiky. Pekne ich aj spolu prelinkujeme (na pôvodnom webe to prezentujeme ako ďalšiu z našich aktivít, na ‘’fitness-webe” dame odkaz na pôvodný, aby ľudia vedeli, kde si kúpiť motivačný e-book, keby náhodou chceli začať cvičiť).

Do fitness sféry som premostil zámerne aj preto, lebo podobne ako motivácia, je to totálne vágny koncept. Vždy môžete byť viac fit ako ste teraz, takisto ako môžete byť viac motivovaný ako ste teraz. Pokračovať sa dá v podstate donekonečna (SKY IS THE LIMIT DPČ). Preto tu môžu fungovať existencie, ktoré aj keď ich opakovane zdissujú lekári pod čiernu zem, stále si píšu svoje blogy o biohackingu a arašidových maslách, predávajú nám stoličku bez operadla za 800 eúr a dávajú rady ako cvičiť, jesť, spať a neviem čo všetko.

Lebo vieš ako, všetko je to individuálne, ja ti to správne nastavím brácho, len sa objednaj na konzultáciu za kilo, spravíme jedálniček za stopade a budeš topka. Doktori, tí sú mimo, ja som biohacker, keď s tebou skončím, budeš ako dobre namazaný stroj. No a potom sa dočítame, že 8 z 9 rád čo sa týka chudnutia, ktoré prezentujú na sociálnych sieťach ľudia s internetovým fejmom, sú chujoviny.* (https://www.independent.co.uk/news/health/social-media-weight-loss-diet-twitter-influencers-bloggers-glasgow-university-a8891971.html)

*Že sú to väčšinou chujoviny, spozná každý príčetný človek, ale že tých chujovín je takmer 90 percent je fakt sila. Ale zase hodnotili to nejakí doktori a tí sú mimo.

Mňa by len zaujímalo, že či takíto ľudia existovali aj v dobách pred internetom. Rozprávali o motivácii na jarmokoch, alebo v prestávkach pri prezentáciách šmejdových hrncov? Klepali po pleciach ľudom v posilovniach a pýtali sa ich, či nechcú kúpiť jedálniček na mieru?

Mi to pride, že niektorí ľudia sa skrátka nevedia zmieriť s tým, že v živote nebudú mať kariéru, že budú mať len zamestnanie. Internety im každý deň vystavujú na obdiv 30 ročných startupistov, CEOs a founderov a nevedia si uvedomiť, že na internety sa dostanú len tí, ktorím sa zadarí a to je asi dosť mizivé percento. Ďalšia vec je, že ešte aj z tých, ktorým sa zadarilo je polovica takých, čo sú len nafúknutá bublina, pozlátko, v ktorom je väčšinou zabalené veľké hovno.

Prenajímate co-workingove priestory, ste 50 miliardový startup, idete s veľkým humbukom vstúpiť na burzu, trošku vám to tam prevetrajú a zrazu má vaša firma hodnotu ledva 5 miliárd? Holt smola. Požičiate si 2,5 milióna eur aby ste vyrábali socialistický bicykel, všetko super, akurát tí jebnutí ľudia nechcú bike bez prehadzovačky za 2200 eur? Sa stáva.  No vidíte, buďte radi, že máte svoju robotu, kde sa nejak extra nezrobíte a každý mesiac cinkne výplata.

Keď máte dobrý produkt, dobrý nápad, viete robiť niečo, čo nevie tisíc iných ľudí, tak jasné, že treba do toho ísť. Ale založiť celý svoj biznis model len na marketingu je cesta do pekla.

Záverom:

Ak si podobný internetový podnikateľ, tak sa, prosím ťa, na to vyjeb. Fakt. Teraz hneď. Nie si nič iné, len novodobý mastičkár, predavač hadieho oleja. V kútiku duše nejak tajne dúfam, že to robíš len pre peniaze, čo ťa síce neospravedlňuje, ale aspoň ťa viem pochopiť. Ak tomu, čo robíš. naozaj veríš, tak mi ťa je ľúto.