WARNING: silno tendenčný článok.
Ľudia, ktorí pracujú pre koporácie, vedia o manažéroch svoje. Pravidelne, asi v intervale jeden rok, sa im totiž manažér zmení, takže majú možnosť ich spoznať nadmerné množstvo. Korporátny manažér je veľmi svojská kasta človeka. Česť výnimkám, ale väčšina, ktorých som mal šancu spoznať, nemala na manažovanie ani najmenšie predpoklady.
Väčšinou to nie je ich vina. Priemerný team/department, alebo čo už tam majú, má od 10 do 20 ľudí a jedného manažéra. Nemyslím si, že by demografia bola k nám taká štedrá a dopriala nám skvelého manažéra na každých 20 ľudí, a tak sa manažérom môže stať prakticky hocikto. Z mojich skúseností by som ich rozdelil na štyri kategórie:
- Ambiciózni jebkovia
- Špatné staré dievky
- Zvyšok
- Zahraniční manažéri
Začnem od konca. Zahraniční manažéri sú poväčšine v pohode. Riešia len to, čo je treba riešiť, žiadne čierne bodíky za dochádzku, dress code a podobne. Ak sú odniekiaľ od Stredozemného mora, tak všetko sa dá spraviť aj mañana, nič nehorí. Väčšina z nich je tu len dočasne, a tak si to nebudú komplikovať.
Pod zvyškom chápeme slovenských manažérov, ktorí sú v pohode. Väčšinou sú to veteráni teamu/departmentu, poznajú všetky procesy a tasky a najlepšie vedia, čo je dôležité a na čo sa treba vysrať. V prípade, že človek niečomu nerozumie, vedia aj kvalifikovane poradiť. Navonok hrajú celú tú hru na vážnych manažérov, ale mimo práce s nimi vie byť aj sranda, skrátka normálni ľudia.
Špatná stará dievka do korporácie nastúpila hneď po škole. Nie, že by mala nejaký extra manažérsky drive, ale skrátka nemá chlapa, deti ani žiadne hobby, čo by ju odradilo od dlhého vysedávania v práci. Mačke stačí dať nažrať večer, ani venčiť ju netreba, a tak sa po rokoch niekto rozhodol ju za to večné vysedávanie odmeniť manažérskym postom. Ako manažér je nevýrazná, rieši dochádzku a dress code, ak sa niekto na meetingu rozpráva s kolegom, tak sa na neho osopí, či to nechce povedať všetkým, prosto niečo ako učiteľka v škole.
Najviac mi však lezú na nervy ambiciózni jebkovia, ktorí to s tým manažovaním myslia „smrteľne“ vážne. Ambiciózny jebko (AJ) má o manažovaní asi nasledujúcu predstavu: Do roboty si dôjdem o 10.00, cestou si samozrejme kúpim coffee-to-go alebo ovocný smoothie a tým, že ho pijem za chôdze, ukážem, že som strašne busy. Po prečítaní internetov a fejzbukov začnem pripravovať powerpointovú prezentáciu (nezabúda na jediný firmou schválený template), v ktorej plebsu pretlmočím všetko, čo mi povedal môj šéfko na poslednom meetingu, a tým je moja mesačná agenda v podstate hotová. Ak mám nejakých nových ľudí, tak týždeň riešim, kto bude kde sedieť. Pred koncom mesiaca ešte poriadne zabuzerujem, že sa blíži dedlajn na timesheety, a tým, ktorí ma v daný mesiac nasrali, ich vrátim aspoň 2x na prerobenie. Inak budem len pofajčievať pred budovou s ostatnými manažérmi a jebkami, čo by sa chceli stať manažérmi. Plebsu obmedzím home-office na 2x mesačne, sebe však nadelím jeden každý pondelok a piatok a keď sa najebem cez týždeň, tak aj deň po tom.
AJ to však s manažovaním myslí vážne, a preto sa v tejto oblasti vzdeláva. Firma mu ochotne zaplatí nasledovné eduky (hej, takéto kurzy normálne existujú) :
- Sebapoznávanie - predpoklad vedenia ľudí
- Zvládanie konfliktov
- Ako posilniť efektivitu Vašich spolupracovníkov a tímov na reálnom pracovisku
- Riadenie zmien
- Konkurenčnú výhodu pre budovanie úspechu
- Budovanie vzťahov a novej tímovej kultúry
- Koučovanie a delegovanie
Ak to myslí skutočne vážne, tak pripojí ešte aj hardcore eduky z pičovín typu:
- Lean Six Sigma
- CMMI
- QMS
OFF TOPIC: Ak niekto máte nejakú skúsenosť s Lean Six Sigma, tak napíšte do komentov/článok, že o čom to vlastne je. Z rozhovorov s ľudmi, čo mali nejaký ten najnižší belt, som sa nedozvedel nič, iba že je to po piči a zefektívňuje to procesy (bullshit level: Advanced). OFF TOPIC END
Ak používate najsamlepšiu pracovnú sociálnu sieť (#killedIn), AJ spoznáte podľa nasledovných schopností v profile:
- Process improvement
- Managerial Finance
- Management Consulting
- Change Management
- Program Management
- Business Strategy
To akože fakt? Znie to ako z bullshit generátora, veľa krásnych slov, ale nejak mi uniká ich význam. Ale to je asi podstata. Kaliť vodu, tváriť sa užitočne, dokonale a neomylne.
OFF TOPIC 2: Jeden kamoš, ktorý robí v personálke, zvykol robievať pohovory s podobnými indivíduami. Korporátnych manažérov opisoval ako poväčšine strašne nadutých pajácov, čo si mysleli, že zjedli manažment. Veľké ego a prehnané platové požiadavky. Naproti tomu manažéri z výrobných podnikov, napriek oveľa vyššiemu finančnému ohodnoteniu, boli oveľa príjemnejší a ústretovejší. Asi preto korporátnych manažérov posúvali len na pozície pre iné korporácie, nikto normálny by im nedal do rúk zodpovednosť za niečo iné ako excelovské súbory. OFF TOPIC 2 END
Neviem, či to je len mnou, ale celkovo som zo slovenských manažérov cítil totálnu posratosť z ľudí z materských krajín danej korporácie. Dokonca sa stalo, že človek hierarchicky nižšie, ale z materskej krajiny pobossoval slovenského manažéra a presadil svoje riešenie pred naším, lebo vieš, USA. Skrátka mi prekážala ich večná servilnosť. Keby to bol funkčne vyšší človek, tak človek si povie OK, vyššia berie, ale takto to vedelo nasrať.
Ďalšou vecou, čo mi na slovenských manažéroch prekážalo, bolo hodnotenie podriadených. Kto nerobíte pre korporácie, tak len v skratke: v pravidelnom intervale (rok, polrok) vám manažér udelil nejakú známku, hodnotenie, od ktorého sa potom odvíjal váš plat/odmena (podrobnosti o hodnotení dobre zhrnul Niekto tu: https://www.dailymale.sk/articles/mucenie-motrokov-kpi--and--idp_3091). Chápem, že hodnotenie je vždy subjektívne, ale malo by aspoň do istej miery odzrkadľovať pracovné výkony. Mne to pripadalo, že sa to deje čisto len na kamarádšaftoch a sympatiách k danému človeku. Kto mal veľa práce, že sa nestíhal socializovať, alebo bol trochu introvert/nechodil na firemné akcie/dochádzal, dostal horšiu známku ako sociálne zdatný babrák.
Ak teda robíte v korporácii a máte záujem stať sa manažérom, tak sa nesnažte zaujať pracovnými výkonmi. Namiesto toho „networkujte“ na kávach, pri cigarete, na teambuildingoch s vyššie postavenými ľuďmi a úspešná kariéra vás neminie.