Na úvod jedna hádanka: Kto mi prezradí, odkiaľ je tá lukostrelkyňa v logu na fotke, a ako sa asi má?

 

Jeden múdry chlapík raz povedal, že priateľstvo sa dá nájsť aj na tých najtemnejších miestach, ak pamätáme mať zapnutý laptop a ísť na internet. Tým chlapíkom bol Albus Dumbledore. Ja som na webe našiel zopár priateľstiev. Však zoznamky fungovali ešte v časoch dial-up a altavisty. Dokonca som dve svoje priateľstvá našiel za odpadkovým košom v podobe dvoch mačiat. Neznášam ľudí, ktorí nevidia rozdiel medzi cítiacou dýchajúcou živou bytosťou a stolíkom z Ikey. Mám tie mačatá rád ako jelenie ragú. Zviera nie je vec. Je to kus mäsa. Let that sink in. Zatiaľ si spravím popcorn. Nikdy som o sebe netvrdil, že som dobrý človek. Síce som písal, že mám dobré srdiečko, že neodsudzujem. Bolo to v sérii Open Office. Všetci dobre vieme, že som pri tom srdiečku myslel na svojho vtáka. Ale som feminista a mám taký sen. Chcem vás všetkých zrovnoprávniť! Chcem rovnakú hĺbku a šírku pre vrecká na dámskych aj pánskych rifliach. Serie ma, že moja drahá nemôže do vačku si strčiť celý iphone. Serie ma, že jej tam do toho vačku nemôžem strčiť ruku a urobiť ju. Sedíme v cukrárni. Vedľa nás mamka s dvomi deťmi. Drahá do seba prace krémeše. Ja si robím poznámky k tomuto článku, pretože, čo iné by som asi robil v cukrárni. A hádaj, človeče, čo ešte všetko si do toho vačku nemôže strčiť. No predsa prospekty. Napríklad, prospekty Múzea letectva v Košiciach.

 

Múzeum letectva v Košiciach zažilo svoje otvorenie hneď trikrát, v auguste 2002, v októbri 2003, keď bola ukončená II. etapa a po rozsiahlej rekonštrukcii v septembri 2006. Patrí pod Slovenské technické múzeum (STM). Nachádza sa na letisku – kde inde by sa malo nachádzať, vedľa Auparku? Jeho zbierka zahŕňa expozíciu počiatkov letectva do konca druhej svetovej vojny. Ide o prvé pokusy človeka dostať sa do vzduchu inak, než keď Charles Crocker a James Strotbridge viezli na stavbu do San Francisca nitroglycerínové bedne, mrdli im pod riťou a do nebies vyniesli 15 ozajstných priekopníkov letectva a pozor – to všetko bez prídavného spaľovania. Ďalej expozíciu moderných prúdových lietadiel a vrtuľníkov po roku 1945 a rozvoj raketovej techniky a prístrojovú techniku. Meracie a navigačné prístroje sú doplnené zariadeniami, ktoré múzeu daroval SHMÚ. Zlatým nitom zbierky sú prezidentské lietadlá, vyradené lietadlá, ktoré SK darovali iné štáty. Súčasťou stálej výstavy je aj expozícia cestnej dopravy. Osobitne zaujímavá bola pre mňa výstava venujúca sa osudom slovenských pilotov v Royal Air Force. Vždy, keď čítam článok o čs letcoch v RAF, stisne ma pri srdci. Teraz vážne. Pri mne je to nebezpečné, v mojom veku už ľudia zomierajú na infarkt. Spomeniem si, ako k nim domovina pristupovala po vojne. Letce z Anglie vlastní národ klidně zabije, jsou s nimi potíže, příliš odvahy, tak rychle za mříže. Aby bolo jasné, zvyšok pesničky, Ján Hus spolu s celým Danom Landom a jeho pánom bohom stojí za hovno.

 

Základné vstupné je pre dospelých 5 €, deti a študenti 6-26 a dôchodcovia 2 €, úplne mrňavé deti, ZŤP a ICOM to majú zadarmo. Môžete cestou pozbierať z ulice random ľudí a tváriť sa, že ste rodina, v podstate taký bežný deň Borisa Kollára, a zakúpiť si rodinnú vstupenku za 8 €. Ak chcete fotiť, bude to za „prosím“, „ďakujem“ a 2 €. Je tam aj vstup pre vozičkárov, to znamená, že Radova ex sa tam tiež môže dovaliť, ak chce. Majú brány otvorené 15.4.-15.11. každý deň okrem pondelka, ak čisto náhodou nie je pandémia.

 

V prvom rade, Mig-15 si zaslúži vlastný článok. Raz. Niekedy. Je tam, môžete ho vidieť. Už si nepamätám, či je postavený tak, že sa ho môžete dotknúť. Ani vás k tomu nenabádam. Je to legenda. Keď budete pri ňom stáť, myslite na to, že v  roku 1947 prvýkrát vzlietol k nebesám, prelietal sa konfliktami po celom svete počas studenej vojny, stále lieta a za 150 000 $ si ho viete aj kúpiť. Pre porovnanie, Mig-29 začína na 4,5 mega, a to sa oplatí.

 

Počúvajte sem, vy rusofilné mrdky, čo tu natajňáša chodíte stalkovať. Yup. Viem, že tu ste. Ste ako ten žltý bordel na poliach. Ste všade. Nikdy žiadny rusák s  Putinovým obražtekom, na ktorom má zavesený ruženec, v záchode alebo v pivnici alebo kde, a  obnovuje ten váš vysnívaný big ass zväz tým, že chudákom gruzínskym roľníkom každú noc zoberie 1 štvorec pôdy, mojím bratom nebude. Možno sestrou, ak je pekná. Ale. Mám slabosť pre ruské ženy a lietadlá. Mám dokonca veľmi divný vzťah k  Su-27, ale k  tomu plánujem spraviť nsfw článok, a  teda teraz nebudú žiadne spoilery.

 

Polikarpov Po-2 Kukuruznik, prezývaný, okrem iného, kukuričník, s  číslom 7 a  červenými päťcípimi hviezdami bol I-love-you-letter od jedinečného a  doživotného cára RF Putina vtedajšiemu prezidentovi SK Rudolfovi Schusterovi pri príležitosti 60. výročia SNP. Ako, mohli nám ho dať na Vianoce, ale tak čo ja o tom viem. Tento konkrétny kus v  Moskve renovovala firma Rusavia. Lietadlo sa začalo vyrábať v ZSSR v 20. rokoch minulého storočia. Okrem toho, že má pripomínať mládeži ako sa v bojoch rodilo priateľstvo našich národov, lietadlo sa primárne využívalo ako cvičné, neskôr počas vojny na evakuáciu zranených, doručenie dôležitej korešpondencie a na zásobovanie a letecký prieskum. V roku 1941 ho vyzbrojili guľometom ShKAS a pod neho podvesili bomby. Ekvivalent by bol, keby tie bomby podvesili pod to sloníča Dumbo, potľapkali ho po ramene a poslali na smrť. Podľa zvuku, ktorý vydával motor a listy vrtule, mu jednotky Wehrmachtu začali hovoriť Nähmaschine, šijací stroj alebo Kaffeemuhle, mlynček na kávu. Miestni mu hovorili menej romanticky. Plátno a drevená konštrukcia, historicky, netvorí príjemnú kombináciu s kerozínom, a teda dostal prezývku Kerosinka. Na kerozínovej lampe lietali Nachthexen, badass príslušníčky 588. leteckého pluku. Bez padákov. A aj pekné boli. A veľmi, veľmi odvážne. Lietali hlavne v noci, odopierali nemčúrom spánok, a potom im na hlavy zhodili 50-100 kg bomby.

 

Stíhací dvojplošník z prvej svetovej vojny Spad S. XIII, skonštruovaný francúzskou firmou Société Pour L´Aviation et ses Dérivés s Louisom Béchereau ako hlavným inžinierom, je v našich, čs farbách. Ale Rudolf, ako každá správna zlatokopka, dostal do daru veľa pekných vecí zo zahraničia, aj Suchoj Su-15 od Leonida Kučmu. Nie, nie ten, čo v roku 1983 pri Sachaline zostrelil kórejský Boening 747, but close enough, s 269 dušami na palube. Nesedeli v ňom žiadni ryšavci, pokiaľ viem. Do výzbroje letectva ZSSR bol zaradený v roku 1967, 5 rokov po tom, čo sa prvýkrát do vzduchu vzniesol jeho prototyp, aby nahradil dovtedajšie typy Su-9 a Su-11. Mimochodom, nádherná Su-7 je tiež súčasťou výstavy a urobil som jej aj sexi fotku za slnečného dňa s kopcom v pozadí. Still better love story than PAK-FA, am I right? Su-15 držal niekoľko svetových rýchlostných a výškových rekordov. Až do vyradenia a nástupu štvrtej generácie v 90. rokoch bol so svojím 23 mm kanónom GŠ-23 jedným z primárnych prepadových stíhačiek letectva ZSSR.

 

Zbierku dopĺňa TS-11 Iskra, dar poľskej vlády, všeobecne známej ako polandball. STM má v držbe aj Z-37A Čmeliak, ktorý využívajú poľnohospodári a pašovači drog po celom bývalom východnom bloku. Zastúpené sú aj vetrone, VT 116 Orlík II., ktorý v 60. rokoch vyrábal Závod Orličan, Z-125 Šohaj a Mitchell B-10. Švajčiari nám mohli darovať full-auto sigy, zlaté hodinky a cash, namiesto toho Košice dostali Mirage III RS. Francúzom to nedalo, a Slovákom poslali bagety a Mirage IIIE. Rôzne varianty zakúpili moji obľúbení IAF, aby nakopali prdel Arabom v Šesť-dňovej vojne. Aj tam slúžia veľmi pekné a veľmi, veľmi odvážne dievčatá. Švédi mohli byť trochu kreatívnejší a k tomu hnusnému Saab 37 Viggen pribaliť zopár pekných Švédok. Rakúšania si mysleli, že tak nadržane čakáme práve na to brudné lietadlo a poslali nám Saab 35 Draken. Náš východný sused, ktorému úprimne želám jedného krásneho slnečného dňa šťastné prístupové rokovania do EÚ a NATO, lebo sú to dve cool organizácie, Ukrajina, múzeu poskytla aj Antonov An-2. Ak ma pamäť neklame, bolo vyrábané 45 rokov. Stále ho sem-tam vychrlí nejaká garáž. Je to najmasovejšie vyrábané lietadlo a dnes veľmi obľúbený bush plane. To znamená asi toľko, že keď sa vyberiete špacírovať niekam na zelenú lúku, je problém oňho nezakopnúť. Kúsok južnejšie od Košíc, čo by slivovicou dohodil, Orbán, duchom chudobný sedlák, nám poslal Iljušin IL-18. Mohlo sa horšie stať, mohol to byť povoz s koňmi a kilo mletej papriky. Neskôr to trochu napravil so Suchoj Su-22M3. Lietal na nebi nad Angolou, Irakom, Peru, Jemenom, Sýriou, Líbyou, V blokom a ZSSR. Ten Suchoj, nie Orbán. Je to stroj môjho detstva. To znamená, že v časoch, keď som za sebou bezstarostne ťahal káčera, „Fitter“ robil česť svojmu menu a hádzal bomby na detských vojakov v UNITA.

 

Už keď sme sa dostali na africký kontinent, spomeňme jednu z najšarmantnejších bývalých koloniálnych mocností, Belgické kráľovstvo. V duchu kráľa Leopolda II., ktorý vždy túžil urobiť niečo výnimočné pre ľudí v Kongu, nám poslali výnimočnú Aérospatiale Alouette II. Vrtuľník sa využíva pri záchranných akciách v horách a pri dopravných nehodách na transport lekára a zranených, používajú ho aj policajné zbory a civilný svet, napríklad, spravodajské agentúry, asi v 80 krajinách sveta. Spolu s Alouette III sa uplatnil aj v bojových operáciách v Alžírsku, kde obyčajne lietali podvesené raketami vzduch-zem AS10 a AS11 a v Rodézii.

 

Nebudem vám klamať, už mi začínajú tŕpnuť prsty na rukách. Myslím, že sa po ľavom krídle vyhnem motorom a meracím a navigačným zariadeniam, hoci ma to veľmi mrzí. Len spomeniem, že v múzeu môžete vidieť mimoriadne cenný kus Austro Daimler, keďže tieto motory boli vyrábané už počas prvej svetovej vojny, Walter Scolar vyrobený v roku 1936 v Prahe, RD-500 z Jak-23, ktoré čs zaviedlo do výzbroje hneď po vojne, ZOD-260 z ČS Zbrojovky v Brne a RD-9 z Mig-19S. Samotná Mig-19 je tiež vystavená. A kopec ďalších. Váľa sa im to tam po zemi. Vrtuľníky Mi-2 a Mi-4 sú tam tiež len tak pohodené. Cez Mi-24 bola prehodená celta. Kebyže spod nej netrčí stoporený 12,7 mm YakB kanón, ani neviem, že tam je.

 

Súčasťou výstavy je životná story Jána Bahýľa, motorového konštruktéra a Štefana Baniča, vynálezcu padáku a, samozrejme, generála M.R. Štefánika. Vedec, letec a politik, dievčatá ho žrali. V čs histórii nie je chlapa, ktorý by zapálil viac ženských sŕdc a nohavičiek ako MRŠ. Ak by som zakaždým, keď mi nejaká baba povedala, prečo nemôžeš byť viac ako Milan, dostal euro, mal by som dve eurá.

 

V roku 2012 STM dostalo od SRN Phantom F4, ktorý si tiež zaslúži samostatný článok a Messerschmitt Bf 109 výmenou za motor, ktorý sa im tiež len tak povaľoval na zemi v hangári. Okrem Ericha „Bubiho“ Hartmanna, o ktorom počul snáď každý fanúšik letectva, na Bf 109 lietal rodák z Jablonice Ján Režňák. Zúčastnil sa viac než 200 bojových misií. Zozbieral 32 rusákov na východnom fronte ako ja zbieram mince z chodníka. Prekonal esá Karla Kuttelwaschera a Aloisa Vašátka. Po zácviku narukoval do 3. Leteckého pluku v Spišskej Novej Vsi. Vďaka knihe o ňom viem, že nejaká SNV vôbec existuje a že má letisko. Mám iné nadania a prednosti, ale geografia medzi nimi nie je. Letka, v ktorej slúžil na východnom fronte, dosiahla 215 potvrdených zostrelov. V čase, keď prebiehalo povstanie, bol Režňák v Piešťanoch, kde je iné super múzeum, a do SNP sa nezapojil. Ale sa ani nepridal k Luftwaffe, a to sa ráta. Bf 109, či sa vám to páči alebo nie, ľavičiarski, latéčko z ovseného mlieka chlastajúci, antifahonkajúci zmrdi, patrí k ikonám slovenského letectva. Yup. Slovenského štátu. Yup. Nacistického. Yup. Bojujúceho na východe proti slovanskej vzájomnosti a všetkému, čomu Ján Kollár veril. Taký je život. Je to kus našej histórie. Vysporiadajte sa s tým po svojej vlastnej osi. Ja, napríklad, pijem.

 

Okrem whisky, Charles Dera a ja máme ešte jedno spoločné. Obidvaja máme doma minimálne jednu americkú vlajku. Štát Indiana v roku 2005 STM daroval Bell UH-1 Iroquois. „Huey“ sa stal symbolom vojny vo Vietname spolu s utekajúcimi napalmovými deťmi. Vietnam má spomedzi všetkých vojen najviac sexi vzdušné sily a najlepší soundtrack. Hunter Killer Squadron od M. Brennana za smiešnych 10 libier je jednou z najlepších kníh tam vonku, ktorá zachytáva príbehy 30 veteránov. Na čumáku UH-1 mali namaľované dve prekrížené šable s nápisom HEADHUNTERS. Piloti si obliekali ťažké hrudné pláty a pod sedadlá v kokpite dávali kusy pancieru používaných osádkami pozemnej obrnenej techniky. Jedným z nich bol Kap. Hardin. Vyfasoval dva zásahy do spodnej časti sedadla. Nadhodilo ho to o centimetre a udrel hlavou do stropu v kabíne. Vyviazol s nejakými popučenými čudlíkmi, popučenou helmou a modrinami na riti. Pancier mu zachránil život.

 

Sekciu letectva ukončím vyhlásením, že určite som nepopísal všetko, napríklad, Nanchang Q5 z Číny, označenie NATO "Fantan", ale spravil som mu aspoň fotku. Ak by som mal vymenovať a popísať každý stroj, každé zariadenie a výstrojnú súčiastku, detailne a k tomu prihodiť nejaký zaujímavý príbeh, udiali by sa dve veci. Presedeli by sme pri tomto článku spoločne krásne dva roky a Thibir by ma požiadal o ruku. Boha, otca, dúfam, že tento mentálny obraz vo mne neprebudí nejaké neželané pocity. Berte to tak, som mladý, vitálny a už mám v pláne ďalšie články, v ktorých sa budeme venovať lietadlám a technike, ktoré tu spomenuté neboli. Áno, vy, čo máte k Mig-29 lepší a vrúcnejší vzťah ako k vlastným deťom, na vás myslím.

 

Zbierku dopĺňa 30, asi, zrejme, neviem, už je to nejaký ten piatok, čo som tam bol, historických automobilov, napríklad, JAWA Minor Roadster, tu je k  nemu zaujímavý článok, čo som vypátral, elegantná 1932 Praga Piccolo, 1940 Chevrolet so šesťvalcom a  Opel Kapitän. Zbierka je majetkom STM, ale aj Veterán klubu CASSOVIA RETRO Košice. Vozidlá sú plne funkčné a  zúčastňujú sa spanilých jázd.

 

Vážení a milí, z ríše zeleniny, tak sme sa dostali od mačiat k palcovaniu priateľky a k múzeu. Nepýtajte sa ma ako. Píšem to s niekoľkými promile v krvi. Proste ficiak je kokot spuchnutý, riňavý, a klame, sprosto klame: na východe je toho veľa, pekná príroda, krásne ženy, mrte veľa páleníc, a hen toto kurevsky dobré múzeum, ktoré musíte vidieť. Zbaľte kufre a namiesto váľania šuniek v Hurgade, kam tento rok aj tak nepôjdete, bežte sa niečo zaujímavé naučiť do Košíc. Košice wants you!

Fotky