Adriano Celentano a jeho škandály

 

Čítajú toto aj staré fosílie, ktoré si pamätajú herca a speváka Adriana Celentana? U nás bol známy jeho film Zamilovaný blázon a určite poznáte pieseň Azzurro.

Svoju kariéru začal v päťdesiatych rokoch imitovaním Elvisa, neskôr našiel svoj vlastný štýl a získal si ním mladú generáciu. Rockové piesne s kvalitnými textami interpretoval držiac v ruke gitaru, zohnutý, s kolenami pokrčenými do iks. „Ako keby mal reumu“, komentovali lekári. To, ako dokázal rozhýbať dolné končatiny, bolo skutočne neuveriteľné, zdalo sa, že ich má od kolien dole handrové a len mu tak voľne klimbajú (veď sa mu ich raz aj podarilo zapliesť tak, že spadol). Odtiaľ pochádza aj jeho prezývka „Molleggiato“ – „pružný“, „odpérovaný“.  

Nakrútil okolo 40 filmov, priviezol do Talianska rock and roll, vydal množstvo cédečiek, ale nepôjdem do detailov. Dnes má 78 rokov a stále je gigahviezda, ktorá vie pritiahnuť k telke celý národ.  

Na obrazovke sa ukazuje výlučne vo vlastných, veľmi nepravidelných reláciách, ktoré sú do poslednej chvíle zahalené rúškom tajomstva. Pripraví pár dielov, ktoré sú rekordne sledované, škandalózne a kontroverzné. V roku 1999 to bol program „Úprimne na to kašlem“. Okrem toho, že si vždy pozval známe osobnosti z Talianska i zahraničia, nikdy si neodpustil pichnúť do osieho hniezda: šokovaným divákom ako kulisu k piesňam ponúkol surové zábery pokusných zvierat, znečistených lesov i znásilneného dievčaťa. Nečudo, že vyvolal vlnu pobúrenia a na druhý deň po uvedení každého dielu sa rozprúdili ohnivé debaty na tú či onú tému.

Aj ďalší rok dostal kopisko peňazí a voľnú ruku a čakalo sa, čo bude. Nikto nič nevedel, spevák poriadne podusil divákov i producentov, ale reklama na nový program sa začala už tri mesiace pred uvedením a bola najdlhšia v dejinách talianskej televízie.

Päť dní pred udalosťou konečne veľký Adriano prezradil aspoň názov: 125 milioni di cazz..te, čo sa dá preložiť ako 125 miliónov blbostí, ale aj voľnejšie ako „125 miliónov ko..tín“. Iste si viete doplniť chýbajúcu slabiku.

Je vám jasné, čo sa stalo: boli toho plné médiá, usporadúvali sa tlačové konferencie, v Corriere della sera tomu venovali celú stranu, spomínali sa predchádzajúce spevákove škandály a v diskusných programoch sa známe osobnosti vyjadrovali pre a proti názvu.

Aby vystupňoval hystériu, tri dni pred štartom Celentano vyhlásil, že program buď pôjde pod uvedeným názvom – alebo nepôjde vôbec.

Tomu vravím publicita.

Nakoniec bol uzavretý kompromis. Dohodnutý názov znel: „125 miliónov ko-polovičné k-bodka-tín.“

Potom sa vzbúrili hlásatelia, lebo nevedeli, ako to majú zahlásiť. Ale ten, čo napokon program ohlasoval, sa vynašiel. Publiku oznámil: „O chvíľu uvidíte prvý diel očakávaného programu Adriana Celentana – Úprimne na to kašlem II.

A bolo po zábave.