Keď niekedy v telke vidím, ako ľudia jazdia na koňoch, vždy si poviem: “Aha, starodávna motorka.” Toto poviem nahlas, keď telku pozerajú aj moje deti a potom sa všetci váľame od smiechu, lebo je to ohromne vtipné. Neskôr sme s kamarátmi v jednej surrealistickej debate začali porovnávať koňa a motocykel. Aké sú výhody a nevýhody týchto dopravných prostriedkov? Vo virtuálnom svete DM sa našli najrôznejší diskutujúci a podaktorí priznali farbu o svojich bizarných záujmoch, záľubách a zvykoch. Našlo sa pár kozmonautov, muzikantov, kamionistov, nájomných vrahov, insitných sexuológov, hokejových trénerov, konšpirátorov, lingvistov, riaditeľov zemegule, právnikov, biológov, autíčkárov a podobne. Aj nejakí motorkári sa objavili a minimálne tri dailyfemales, ktoré jazdili alebo ešte stále rady jazdia. Na koni. Alebo na kobyle. A aj jedna dailyfemale s motorkou. Nasledujúci text bude základný prehľad pre mnohých nerozhodných, ktorí riešia dilemu: kúpiť si motorku alebo koňa? Každý chce občas cestovať a možnosti sú rôzne. Skúsme sa pragmaticky zamyslieť nad atribútmi koňa a vlastnosťami motorky. Čo sa viac oplatí? Ktorý dopravný prostriedok je lepší? Alebo to bude remíza? Nech sa páči, čítajte ďalej!

 

Kapitola prvá: prevádzkové náklady

 

Kôň

Kôň má spotrebu cca 15 kg sena a pol kila ovsa na deň, pokiaľ od neho vyžadujeme len bežny výkon (napríklad hodinová vychádzka do prírody s občasnou klusovou a cvalovou pasážou). Pri vyššej požadovanej rýchlosti (napr. dostihy) či vzdialenosti (napr. vytrvalostné jazdenie) spotreba stúpa. Okrem toho kôň potrebuje aj vodu, spotreba je individuálna, od cca 10 litrov na deň až po nejakých 30 litrov na deň. Koňovi treba dopĺňať krmivo i vodu, aj keď ho nepoužívame, na rozdiel od motorky totiž bez paliva neprežije. Čiže ak nedostane potravu, nezvratne sa pokazí a to až tak, že sa už nebude dať opraviť.

 

Motorka

Motorky žerú takmer výlučne benzín. Možno existujú nejaké šialené prototypy na elektrinu, naftu, plutónium či diamantový prach, tých je však veľmi málo. Spotreba záleží hlavne na type motora a na jeho objeme. Aby bola spotreba porovnateľná, zvykne sa (simplifikovane) udávať v litroch paliva na prejdených 100 km. Maličká pseudomotorka s motorčekom okolo 50cm3 žerie málo, niektoré len približne 2l benzínu na 100 km, záleží to však aj na štýle jazdy a mnohých ďalších faktoroch. Bežná motorka s motorom 750 cm3 žerie o niečo viac. Je to približne do 6l na 100 km, samozrejme tiež veľmi záleží na tom, ako jazdíte. Motorka sa bez paliva nepokazí a bez väčších problémov prežije aj celú zimu niekde v garáži.

 

Verdikt: palivo pre koňa je ekologické, obnoviteľné a trvalo udržateľné. Palivo pre motorku už menej.

 

Motorka:       0

Kôň:              1

 

Kapitola druhá: jazdenie a údržba

 

Kôň

Kôň má štyri základné chody - krok, klus, cval a trysk. Prvé tri menované môžu mať ešte pomalší, normálny a rýchlejší variant. Kôň dokáže na pokyn okamžite zmeniť chod. Okrem toho dokáže preskakovať prekážky, a to do výšky i do diaľky. K tomu sa vie naučiť rôzne obraty, prekroky, preskoky, cirkusové čísla. Maximálna rýchlosť koňa je okolo 60km/h u dostihových plnokrvníkov. Americký quarter horse údajne dokáže na krátkom úseku vyvinúť rýchlosť 70km/h.

Samozrejme, všetky modely koní sú v základnej výbave vo verzii 4x4, čiže “all wheel drive”. Nedá sa to vypnúť, čiže je to permanentný pohon 4x4, uzávierka diferenciálu nie je. Kone zvyčajne nemajú ani ABS.

Kôň má integrovanú navigáciu už v základnej výbave. Háčik je v tom, že táto navigácia funguje len smerom domov do stajne. Kôň pod sedlom či v záprahu spoľahlivo nájde cestu domov v akýchkoľvek svetelných či poveternostných podmienkach a skoro v akomkoľvek teréne. Kone tiež majú systém na vyhodnocovanie nebezpečenstva a naň nadväzujúci systém okamžitej reakcie. Útekom. Tento systém je v základnej výbave vždy neaktuálny, takpovediac sto rokov za opicami, a treba ho upgradovať základným výcvikom koňa a potom pravidelne updatovať tréningom. Najvyšší level výcviku v tomto smere dosahujú policajné a filmové kone, ktoré dokážu pokojne stáť, zatiaľ čo im pri uchu strieľate z dela, prejdú tiež cez oheň. Skočia z móla do malého člna a uprostred skoku ešte na povel zmenia cvalovú nohu, čo vytvorí krásny efekt.

Kôň produkuje emisie, aj keď nejazdí. Nepotrebuje ale emisnú a technickú kontrolu, stanice STK totiž kontrolujú len neživé dopravné prostriedky. Pri koňovi neriešime nekonečnú dilemu, či benzín alebo nafta, takže nás netrápi ani také DPF.

Na koňa netreba vodičák a nikto nerieši ani požitie alkoholu, teda okrem koňa, niektorým opití ľudia hrozne vadia.

Kôň potrebuje bežnú údržbu: vykefovať srsť, vyčesať hrivu a chvost, vyšpárať kopytá. Z tohto hľadiska sú praktickejšie kone, ktoré sú celodenne vonku, pretože tým sa len kopytá špárajú a srsť kefuje len na odstránenie hrubých nečistôt (potrebujú prirodzenú ochrannú vrstvu na srsti, takže sa nedrhnú doružova).

Okrem tejto prípravy pred jazdením treba koňovi každých cca 6 týždňov robiť korektúru kopýt, to je konská pedikúra. Dnes sa kone, ktoré používame len rekreačne, už nezvyknú podkúvať, pokiaľ nemajú nejaké problémy s kopytami či nohami.

Kôň musí byť raz ročne očkovaný proti tetanu a konskej chrípke. U športových koní, ktoré sa zúčastňujú pretekov, sa očkovanie proti chrípke vyžaduje v polročných intervaloch, k tomu treba raz za pol roka dať každému koňovi, ktorý chodí na preteky, urobiť vyšetrenie na vírus infekčnej anémie koní, pretože táto choroba je vysoko nákazlivá, neliečiteľná, smrteľná a neexistuje proti nej očkovanie.

 

Motorka

Na motorku sa ľahšie nastupuje, neprieči sa, nekontroluje, kto si na ňu sadá, stojí na mieste a je jej jedno, kto ju naštartuje a bude sa na nej voziť. Základný rozdiel je v tom, že motorka má dve kolesá, zatiaľčo kôň má štyri nohy. Z toho vyplýva, že akonáhle dáte motorku dole zo stojana, musíte držať rovnováhu. Internet je plný videí nešťastníkov, ktorí pustili motorku na zem, prípadne ako niekoho privalila. Všetko sú to nehody spôsobené tým, že motorka (pokiaľ sa nehýbe) nebude na dvoch kolesách stáť len tak. Jazdiť sa dá rýchlo, pomaly a bezpečne, no ale aj bezohľadne a riskantne. S motorkou sa väčšinou dá vyhnúť dopravným zápcham, aj keď oficiálne je kľučkovanie medzi autami zakázané. Drvivá väčšina motorkárov hovorí, že jazdenie na motorke je fantastické, je to vášeň, radosť a eufória. Na rozdiel od koní, veľa motoriek má ABS. Motorka na rozdiel od koňa môže ísť šialene rýchlo, najrýchlejšie modely aj viac než 300 km/h, čiže keď bude v roku 10191 dokončená diaľnica z Bratislavy do Košíc, teoreticky tam prídete za nejakú hodinu a pol.

Na motorku potrebujeme vodičák, sú okolo toho dosť orgie, treba potvrdenie od lekára, treba urobiť skúšky, treba ovládať pravidlá prvej pomoci, pravidlá cestnej premávky, základy údržby motorky, ovládať zásady bezpečnej jazdy, treba mať strašne veľa príšerne drahej výbavy: zákon prikazuje ako povinnú len prilbu, ale reálne treba aj rukavice, nohavice, chrániče, bačkory atď. Niežeby sa pri páde z cválajúceho koňa nedalo dokaličiť, no predsa pravdepodobnejšie je, že sa zabijete, ak spadnete z motorky. Smrteľným zraneniam môže zabrániť práve tá povinná výbava.

Motorku nesmiete šoférovať pod vplyvom alkoholu, pretože ak vás zastavia policajti, fúknete viac ako nulu, máte veľký prieser, asi vám môžu vziať papiere a celkovo je s tým veľa nepríjemností, podnapitých šoférov nemáme radi, je to fuj.

Motorka potrebuje STK a emisnú kontrolu, musí mať v poriadku všetky parametre, aby mohla jazdiť v bežnej premávke. Nemá navigáciu v základnej výbave a preto šofér musí byť vždy príčetný, aby sa vedel dopraviť tam, kam potrebuje. Motorky nepotrebujú očkovanie a ani nechytia žiadnu nákazlivú chorobu od inej motorky. Údržba môže byť dosť náročná, čo sa týka času aj peňazí: motorka potrebuje rôzne prevádzkové kvapaliny, potrebuje pravidelné kontroly, pretože porucha akejkoľvek súčiastky môže znamenať problémy, predovšetkým ak nečakaná porucha nastane počas jazdy.

 

Verdikt: nedá sa jednoznačne kvantifikovať výhodnosť ani prvej ani druhej alternatívy, každý po jednom bode.

 

Motorka:       1

Kôň:              2

 

V prvom polčase by sa hodila prestávka a v detailnej analýze budeme pokračovať, keď George pošle ďalšie petrošekely a hlavne ak bude záujem od vás, milí čitatelia.

 

s pozdravom,

Do zjazdenia!

Anorwen & Otras Mozgu