Ako som nedávno v ostatnom článku načrtol, na popredných priečkach korporátnej stratégie bude figurovať komunikácia ako nástroj priblíženia sa k zákazníkovi, lebo zákazník = zisk. V práci trávi takmer každý z nás rozhodne hodne času, približne o 8 hodín via,c ako by chcel. Preto treba ten čas nejako zabiť a to pri to dostatočnej miere tzv. „viditeľnosti“ (visibility), hlavne mučením (sa) na mítingoch.

Pred finálnym priblížením sa k zákazníkovi zväčša najprv treba vykomunikovať veci interne, čo v globálnom meradle býva nie vždy jednoduchá vec. A keďže čert nikdy nespí, na vrchole pomyselného ľudského umu zasial diablovo semä v podobe internetov a mobilných telefónov, čím vytvoril tzv. Informatívnu spoločnosť. S najpremyslenejšou mindfuck zbraňou všetkých dôb – conf. callom.

To be aware!

Kým sa dostanem k samotnému telefonovaniu, neradno nespomenúť elektronickú komunikáciu. V mnohých firmách „jediný spoľahlivý“ ukazovateľ produktivity. Rozumej – čím viac mailov napíšem, tým viac som toho odrobil. Moji ďalekovýchodní kolegovia, keď už nemajú čo dodať (čo býva vo veľkej väčšine prípadov), aspoň odpovedajú na všetkých a pridajú do kópie nejakého kolegu: „Adding Dilino in the loop to be aware“. A môže sa ľahko stať, že z pôvodnej komunikácie o 3 ľudoch sa po 15 správach stane fórum s polkou sveta na kópii, ale s riešením v nedohľadne.

Samozrejme, šéf musí byť vždy bezpodmienečne na kópii. Táto taktika je efektívna ako kobercové nálety na Drážďany, najmä ak pracujete v medzinárodných tímoch, kde vám šéf nesedí za chrbtom, nečumí do kompu a nedýcha na chrbát smradľavý bratwurst/ knedlozelo/ fišenčips/ krowka/ quarterpounderwithcrustybacon/ sisiistýžetotosadájesť/ karí (doplň podľa správnej národnosti), ale len virtuálny dych.  

Podaktorí moji kolegovia vyšperkovali túto taktiku na vyšší level – ráno prvá vec po príchode do práce = napísať hocijakú sračku so šéfom na cc. Nech vidí, že na Slovensku sa fachčí od rána! Potom môže nasledovať návšteva obchodu, kúpa raňajok, ich pomalé skonzumovanie, nejaký ten sexual harassment,  monológ s vybranými kolegami, to všetko preložené 5 levelmi Angry birds na hajzli. Obdobná je verzia 1.1, posielanie predpripravených mailov pri odchode z práce, prípadne v piatok, keď sa väčšinou hovno robí.

Dail in

Ak je mail pre korporátnu vrchnosť nedostatočný, nastupuje prostriedok verbálnej masturbácie, imperátorova najničivejšia zbraň, nástroj spôsobujúci nočné mory – konferenčný hovor.  Využívaný však aj v ojedinelom prípade (1:99), ak musí dôjsť na lámanie chleba.

Osobne som v práci nútený dosť veľa telefonovať. Zamladi som si myslel, že je to najefektívnejšia forma riešenia problémov, pokiaľ som nezačal pracovať v Európou riadenom medzinárodnom korporáte, ktorý má pomerne značné a vplyvné oddelenie v Ázii. Kombinácia, ktorá vyzerá na pohľad neškodne ako Mentosky a Coca Cola. (Nielen) Aziati však majú neuveriteľný dar hovoriť veľa a bez významu.

Príklad:

Ja: Načrtnem daný problém opísaný dvoma rozvitými vetami s otázkou, aký je návrh riešenia.

Ashok Krishna Saha a.k.a. Non-delivery Verbal Solution Senior Specialist: Zopakuje to, čo som povedal ja, ale asi tak v 5-minútovom dialógu, ktorého výstupom je buď neviem – lebo som odpadol, prípadne mám epileptický záchvat a prehĺtam vlastné zvratky a nikto z kolegov mi nechce dať umelé dýchanie, alebo si režem zápästia pentelkou dúfajúc, že fyzická bolesť prehluší moje zúfalstvo... Alebo teda stručne k výsledku – ktorý je - nič.

Ja: Zopakujem otázku.

Ashok Krishna Saha a.k.a. Non-delivery Verbal Solution Senior Specialist: Opäť začne opakovať 100-krát povedané s rovnakým výsledkom. Prípadne ak som neodpadol pri prvej odpovedi, teraz sa mi definitívne zatemňuje pred očami.

Ja (akožto ostrieľaný harcovník, ktorý sa nedá len tak odbiť, umne zakrývajúc zúfalstvo): „Pozri, Ašok, nedávaš mi žiadne riešenie, ty si za to zodpovedný, tak povedz!“

Ashok Krishna Saha a.k.a. Non-delivery Verbal Solution Senior Specialist: „..wel, wí níd tu hév a díper luk on it“

...takže viem, že touto odpoveďou som si predplatil permanentku na ďalších minimálne 5 nudných conf. callov, ktorých výstup je nejasný asi ako to, kto v How I Met Your Mother bude matkou detí Teda Mosbyho.

Beep! ...has join the conference

Ďalším hajpom tohto druhu komunikácie je fakt, že najpoužívanejší ľudský zmysel – zrak, je vo veľkej väčšine prípadov nevyužitý. Väčšinou - ja gúľavam očami toľko, že moje okohybné svaly by mohli zdobiť titulku Muscle and Fitness. Práve preto sa človek sústredí na hovorené, čo pri konfrontácii s okolitým hlučným prostredím ostatných účastníkov, aj napriek maximálnej zanietenosti, má efekt asi ako snaha započuť „R“ v Mariánovom prejave.

Fenoménom modernej doby je, že ľudia si neuvedomujú základné veci. Ak niekto v mailoch nepozná „reply all“, pri telefonovaní je to dať sa na „mute“, teda vypnúť mikrofón, keď nehovorím. Inak sa môže stať, že sa v jednej pomyselnej miestnosti stretne Darth Vader s nábehom na astmu, zúrivý klávesnicový pisár, ktorý zvláda multitasking, amík, čo si robí v pozadí raňajky, či Ind, ktorý robí z domu a má otvorené okná do ulice, ktorej hluk vo mne evokuje predstavu čohosi takéhoto. Alebo to môžete vyriešiť ako náš najvyšší – ten keď má svoj teleprejav pre plebs, všetky ostatné linky sú na „mute“ a teda komunikácia je čisto jednosmerná. Ako keď spláchnete v záchode.

1 on 1/ F2F [one on one / face to face]

...alebo jeden na jedného. Teda hovor šéfa s podriadeným, poväčšine monológ šéfa smerom k podriadenému bez svedkov. Najničivejšia forma. Nedávno som čítal nejaký overený výskum, že moderná spoločnosť dementnie. Dajte si jeden conf. call s mojím šéfom a pocítite to sami na sebe.  Zadávanie personálnych cieľov a podobné sračky, ktorých plnenie, resp. neplnenie môže mať dvojciferný peňažný dopad na vaše odmeny. Prípadne zadávanie pracovných úloh, pri úspechu ktorých ich šéf bude prezentovať za svoje. Tu treba väčšinou dávať celý čas pozor. Najmä ak máte šéfa, ktorý sa rád odvoláva na účinnú formulku pred celým tímom: „We agreed this on our last F2F call“. To, že o danej veci nepadlo ani slovo, nieto ešte, že je niečo dohodnuté, je druhotné.

Ale aby som len neprudil, obrovské pozitívum telefonovania vidím v tom, že dotyčný na druhej strane nevidí, ako sa tvárim. U mňa to funguje ako katalyzátor, ktorý udržiava organizmus v rovnováhe. Keby existovali majstrovstvá sveta v lascívnej gestikulácii, istotne by som to dobojoval až na stupeň víťazov.

Pre dnešok všetko. Bežím domov. Už len pošlem predpripravený email, nech to vyzerá, že som naplno pracoval do piatej...