Poďme si povedať o rôznych možnostiach bezmotorovej prepravy tela z bodu A do bodu B v Holandsku.

Bicykel (po holandsky fiets, čítaj fíc) je alfa a omega všetkého. Nachádza sa ich tu asi 19 miliónov, teda pripadá viac ako jeden bicykel na hlavu. Každý bez výnimky má doma minimálne jeden bicykel. Nie horský, to vám tu naozaj netreba. Časť Holandska od pobrežia až po Utrecht leží pod hladinou mora, v Rotterdame či Den Haagu sa nájdete aj -7 metrov pod morom. Človek, ktorý vyrastal pod tisíc metrov vysokými horami, si ťažko zvyká na takú prepadlinu… bažinu... rovinu.

V Holandsku vám bohato stačia dva prevody, ľahký a ťažký. Ak máte aj stredný, tak machrujete. Ťažký prevod používate v 90% prípadov, ľahký sa používa do kopca mosta, alebo keď fučí.

Helmy sa tu nenosia, bicyklovanie v Holandsku je pomerne bezpečné. Výstavba cyklistických chodníkov sa plánovala aj plánuje zároveň s výstavbou cesty, v poradí od stredu cesta pre motorové vozidlá - cyklistický chodník - chodník pre chodcov. V posledných rokoch sa ale rýchlocyklisti dožadujú rýchlocyklochodníka, na ktorom by mohli jazdiť 40 km za hodinu a viac, aby nestresovali slimákov a slimáci nespomaľovali ich. Pri zrážke cyklistu s autom je vždy na vine vodič auta. Aj keď si to cyklista naschvál hodil pod auto, aj tak je to vina vodiča auta. Bicykluje sa bezpodmienečne za každého počasia, ak prší, dáte si na seba pršiplášť a šliapete ďalej. Dáždnik na bicykli? Muahahahahahahahaha.

V Holandsku zamestnávateľ neprispieva zamestnancovi na stravu (stravné lístky či vianočné poukážky do českého (wtf?) Tesca). Ak bývate ďalej ako 10 kilometrov od práce, zamestnávateľ prepláca  0,19 EUR za kilometer na dopravu, čiže ak to máš napríklad 20 kilometrov do práce, tam a späť, dostaneš 7,60 eura na deň. Či tie peniaze použiješ na verejnú dopravu, pohonné látky do auta, prenajmeš si helikoptéru alebo sa teleportuješ, je zamestnávateľovi jedno. Ľudia sú tým pádom motivovaní jazdiť na bicykli, pretože A. ušetria, B. je to zdravé, C. vyhnú sa zápche a D. je to šetrné k životnému prostrediu. Pekný pohľad sa vám naskytne napríklad na Centraal station v Amsterdame. Hneď vedľa stanice je niekoľkoposchodová garáž na bicykle, len si v takých garážach treba dobre zapamätať, kde ste svojho miláška nechali.

V Holandsku sa do bicykla neoplatí investovať viac ako 75 eur, keďže sa tu dosť kradnú. Pokiaľ je to možné, mal by byť aj trochu hrdzavý, alebo mať aspoň krivý pedál, jednoducho niečo, pri čom si potencionálny zlodej rozmyslí, či sa mu tá námaha oplatí aspoň pre súčiastky. Jasné, môžeš si kúpiť Batavusa alebo Gazellu za 800 EUR, ale riskuješ, že budeš za vystatovačného trapka. Väčšina ľudí radšej investuje do dobého zámku, ktorý je drahší ako samotný bicykel.  




 

Základný typ bicykla je omafiets, to je taký, za ktorý by sa vám na Slovensku vysmiali, pretože na ňom jazdia babky a dedkovia. Ale ako fajne sa na ňom jazdí! Pozrite na tú nádheru. Sedíte vzpriamene, s rovným chrbtom, takže vás ani po dlhšej jazde nebolí trtáč. Pre Holanďana je bicykel ako auto pre Nemca. Starajú sa oň, dokupujú si rôzne doplnky ako košíky, bočné tašky na nákup, zdobia si ho umelými kvetmi, natierajú krikľavými farbami. Na omafietsi sa prepravujú aj drahí potomkovia, aj dvaja vpredu a dvaja vzadu. Pravý Holanďan pritom ešte dokáže telefonovať a na hlave balansovať tašku s nákupom.

 

Pre rodičov s viacerými deťmi je tu aj bakfiets, kde odveziete aj 4 až x ratolestí naraz. K dispozícii je aj zastrešená verzia.

 

Ďalšie druhy bicyklov sú napríklad tandemový bicykel pre dvoch či troch ľudí alebo ligfiets – ležací bicykel. Zhora, či zdola? NSFW!

                                  

A z času na čas zočíte aj zastrešený velomobiel.

Keď deckám začne škola, ťažko to prehliadneš. Pohybujú sa ako kobylky v húfoch bez konca. A ty v aute čakáš, kým prejde kolóna 300 detí na bicykli, kým budeš môcť konečne odbočiť. Na čele tejto kolóny šliape chudák, ktorý si v predchádzajúci deň vytiahol najkratšiu zápalku a musí sledovať dianie v premávke. Zvyšných 299 hrá angry birds. Na tejto fotke iba pózujú bez telefónov, stavím sa, že ich vytiahli hneď po fotení.

 

Okrem toho sa tu, samozrejme, používajú aj závodničky, a zjari už všade vyliezajú lujzovia armstrongovia a cvičia na Tour de XXX. Ale to už je iný level, majú plnú výbavu - helma, okuliare, kaliopky, tričko s reklamou s viacerými vreckami na chrbte na ich vitamínové vody, palubný počítač či vajciam lahodiace sedadlo. Kdeže, my obyčajní smrteľníci na babkobicykli ich ani nevidíme, tí preletia rýchlosťou svetla a ty zacítiš len jemnú brízu na zátylku.