Neviem ako vy, ale ja mám radšej staršie autá ako tie nové. Samozrejme, že oceňujem krásu, funkčnosť a technické riešenia takého McLarenu P1 alebo pohodlnosť a vychytávky Audi A8, ale skúste na niektorom novom aute vymeniť sami žiarovku v palubovke alebo páčku smerovky. Pokiaľ máte na hociktoré z týchto áut, asi vás ani len nenapadne niečo také robiť, ale faktom je, že staré autá sú v tomto oveľa prívetivejšie. Moja MX-5 patrí k tým starším, takže na výmenu žiaroviek v budíkoch budete potrebovať zhodiť plastový kryt na stĺpiku riadenia, odstrániť asi štyri skrutky, kryt kaplnky a odpojiť konektor z prístrojového štítu. Skúste niečo podobné spraviť na dnešnom aute bez komplet vybavenej dielne a diagnostiky.

Pokračujme však v mojom nekonečnom príbehu. Nápravy máme spravené, svetlá svietia, stierače stierajú. Dlhodobý cieľ je upratať motorový priestor, vyhádzať nepotrebné veci (weight reduction, bro) a farebne ho celý zjednotiť do matnej čiernej. Prvé na rade je vyhadzovanie. Nádobka s aktívnym uhlím sa porúčala, káble vedúce z a do nej sa vhodne poprepájajú a riadiaca jednotka si nič nevšimne. Podobný osud čaká aj EGR okruh, tam ale ešte nie sme. Asi päťlitrová nádoba na kvapalinu do ostrekovačov sa porúča takisto a uvoľňuje miesto menšej nenápadnej nádobke, ktorá sa presúva inde.

V interiéri sa postupne udialo viacero zmien. Prvou bola výmena volantu za menší a podľa mňa krajší. Na demontáž volantu budete potrebovať odvahu a toto:

Ako prvé odporúčam odpojiť baterku, nasledovne zo spodnej strany volantu odskrutkovať dve skrutky držiace na svojom mieste airbag. Airbag opatrne nadvihnete, odpojíte konektor, kábel klaksónu a položíte ho niekam na bezpečné miesto. Teraz sa môžete znova nadýchnuť a vyzliecť si oblek. Po odstránení airbagu vidno centrálnu maticu, ktorou je volant upevnený v tisíchrane na tyči riadenia. Odmontujete maticu, volant vytiahnete a odložite ho bokom. Pretože nový volant je univerzálny, pri jeho montáži musíte použiť medzikus, ktorému sa po anglicky nadáva boss hub, po česky nába a po slovensky neviem. V prípade potreby poladíme otvory na clock spring (to je to, čo vám automaticky vypína smerovku pri vracaní volantu) karboškou, nasadíme na tisíchran a utiahneme maticou. Nový volant nemá airbag (because racecar), takže konektor upraceme pod kryt, nakáblujeme klaksón, vložíme tlačidlo klaksónu do stredovej diery na volante a volant namontujeme. Kontrolka airbagu blikajúca na palubnej doske sa dá oblbnúť vhodne zvoleným odporom, ktorý sa zapojí do konektora. Et voilá, nový volant je na mieste.

Pretože môj attention span, čo sa auta týka, je horší ako u akváriovej rybičky, chvíľu chcem meniť podvozok, chvíľu chcem montovať kompresor, potom mi prepne s výfukom a podobne, nebolo úplne jasné, čo bude ďalšie. Kompletná výmena tlmičov a pružín je nákladná, kompresor takisto, výfuck by mi pri dlhších cestách asi liezol na nervy, pokiaľ to nebude mať dve vetvy, čo je zase drahé. A prachy boli potrebné inde:

Potom padlo rozhodnutie investovať do rollbaru (krycie meno lešenie), ktorý bol relatívne cenovo dostupný, a navyše okrem racing looku poskytoval aj funkčnú ochranu. Po pár dňoch bolo objednané a do týždňa aj doručené. Do víkendu nám teda rollbar skrášľoval obývačku a v sobotu som sa vybral ho namontovať – miesto činu: spoločná garáž, spolupáchateľ: fenka jazvečíka v dočasnej opatere.

Postup pri montáži je nasledujúci. Na to, aby ste mohli namontovať rollbar, je vhodné, ale nie nevyhnutné demontovať strechu. Potom demontujete z interiéru sedadlá (pozor na káble od vyhrievania) a dáte ich aj s jazvečíkom von. Odstránite stredovú konzolu (pozor na kábel ovládania okien), kryty prahov a plastové úchytky držiace tapacírovanie, ktoré sa ľúbia lámať. Ale nevadí, drží to aj s každým druhým úchytom. Potom treba odstrániť krycí plech nádrže za sedadlami a krycie plasty okolo vežičiek s pásmi. Pokusne vložíte rollbar do auta, aby ste videli, ako pasuje. Nepasuje, lebo mu zavadzia asi tristo káblov a obrovský konektor káblového zväzku. Takže všetko poprehadzovať, poodpájať, prípadne presmerovať. Keď už ste si istí, že je lešenie na mieste, naznačíte si diery a vrtákom do železa trocha odľahčíte karosériu. Trocha znamená 12-krát. So zadnými nohami je to trochu ťažšie, ak ste sa ešte nezbavili toho 12-ročného decka so zlomenou rukou, toto je jeho chvíľa.

Znova vložíte rollbar do auta a zistíte, že sa vám to na rovnaké miesto podarilo navŕtať len veľmi zhruba, a tak celkom nepasuje na navŕtané diery. Po chvíli prehovárania kladivom, alebo nohou sa dopracujete k želanému umiestneniu. Nasleduje zhodenie zadných kolies a krycích plastov na podbehoch (zbohom, zhnité mazda skrutky, long time no see!) a uchytenie rollbaru skrutkami cez protikusy. Ešte predtým je ale dobré v interiéri uvoľniť pásy zo spodného úchytu a z úchytu na vežičke a prevliecť ich cez uchytenie v rollbare, inak ho budete dávať von ešte raz. Dole uchytíte pásy naspäť, kde boli, pôvodné horné úchyty sa vyriešia buď karboškou alebo kliešťami na oceľ. Zostáva len vyrezať otvory na nohy do krycieho plechu nádrže, rozrezať ho na dve polovice, pretože v celku sa nezmestí a upevniť ho naspäť na miesto. Zábavné je aj orezanie krycích plastov tak, aby držali, niečo kryli a ešte z nich aj niečo ostalo. Pripevníme naspäť tapacír, lišty a tesnenia, namontujeme naspäť stredovú konzolu (nezabudneme zapojiť naspäť konektor okien, lebo to budeme rozoberať ešte raz), sedačky (nezabudneme zapojiť naspať konektor vyhrievania, lebo...) a zahráme sa ježek v kleci s pôvodným veterným štítom. Výsledok:

Keď som namontoval rám, musel som začať riešiť aj ďalší problém súvisiaci s mojou výškou, ktorý som dovtedy nenápadne obchádzal. Tak trochu som v aute na doraz a pri zatiahnutej streche ju mám od hlavy tak centimeter-dva. Ak by som mal sedačku ako predtým, pri najmenšom ťukanci zozadu by sa moja hlava stretla s rúrkou rámu tesne nad hlavovou opierkou, takže musím ísť nižšie. Odpoveďou sú škrupinové sedačky s uchytením cez nízky pojazd priamo do podlahy, ktoré ma dostanú hlavou pod rám a ktoré ma podržia v zákrutách – sériové sedačky v MX-5 nie sú práve etalónom v oblasti držania tela. Už ich mám kúpené a zrenovované, čakám už len na pojazdy vyrobené na zákazku, ktoré ešte pomôžu nižšiemu posedu. V dohľadnej dobe ma tak opäť čaká vyhadzovanie sedačiek z auta a napasovanie nových, spolu s inštaláciou štvorbodových pásov.

Týmto bude interiér načas hotový a zostane už len motor, podvozok, výfuk a exteriér. Najaktuálnejšia je momentálne spojka, ktorá sa pri driftoch okolo nevesty tak trochu rozlúčila, takže dúfam, že cez zimu vyberiem motor von a vymením ju. Pri tejto príležitosti sa budú robiť aj rozvody a striekať ventildekel. Ak by som išiel po rade, tak by mali konečne nasledovať brzdy, vrátane repasu strmeňov a výmeny hadíc za nové. Potom výmena tlmičov za Bilsteiny B8 s kratším zdvihom a výmena pružín za kratšie, čím výrazne pomôžem podvozku a auto zložím nižšie. Keď bude toto všetko hotové, mal by na rad prísť kompresor s intercoolerom a nejaký šikovný výfuk od zvodov až dozadu. Úplne nakoniec by som chcel decentne upraviť vzhľad pomocou Mazdaspeed kitu. Cieľom je z auta v rámci možností urobiť sleeper. Ako som už ale spomínal, každé ráno vstávam s iným nápadom a preto neviem, či sa tohto plánu budem aj naozaj držať. Isté však je, že to auto zase čoskoro rozoberiem. Je to vec, ktorá ma hneď po jazdení s ním baví najviac a neľutujem ani čas, ani peniaze, ktoré som do toho vrazil. Ak teda bude záujem, rád sa v budúcnosti s vami o ďalšie príhody podelím.