Koľkí z vás si po poslednom diele vyskúšali to brzdenie ľavou nohou? Teraz pozerám, že s tým tečením som to napísal na konci zle, nebol to mesiac, čo som dolieval brzdovku, ale dva, a mechanikovi som dal ten piestik pretesniť, lebo sa mi nechcelo druhýkrát hrajkať s odvzdušňovaním. Ale o tom už reč bola. Počas repasu bŕzd prišla preobložená spojková lamela (dík, Andrej), ktorá bola na programe výmeny už od svatby v júli.

Spojku som plánoval meniť svojpomocne s kamošom, ale po úprimných slovách "Ja ti s tým rád pomôžem, ale je to kokotská robota na celý deň a budeme celí zajebaní" som si to rozmyslel (dík, Andrej). Môj mechanik mi vedel dať termín tak o tri týždne a ešte ma aj zdrbal, prečo som nekúpil aj nový prítlačák, takže som hľadal iné možnosti. Zhodou okolností si kamarát kúpil starý Civic (ale inak je to dobrý človek) a bol v kontakte so Zdenom z Japgarage, ktorému zavolal a dohodli sme sa na termíne aj cene. Odovzdanie auta bolo naplánované až po víkende a pretože ma po zime svrbeli ruky, cez víkend som sa vybral previezť sa na Pezinskú Babu a otestovať brzdy.

Všetko fungovalo, ako by malo, stretli sme AR Giulia Quatroformaggi, nejaké to Camaro a Mustang. Pri jednej ceste hore som v pravotočivej zákrute, ktorá sa postupne uťahuje, ubral príliš prudko plyn a potom som príliš skoro pridal. Tým ubratím sa auto postavilo na predok a tým skorým pridaním sa stali dve veci. Miate prdel ustrelila a tá moja sa intenzívne zovrela. Kontra, zvodidlá pred očami a s prekvapivým pokojom mi v hlave ide "tak toto je ten deň, kedy to rozjebeš", druhá kontra, na volante vianočka, stierače stierajú, smerovka smerovkuje, auto je zrazu na správnej strane cesty a v správnom smere, takže som nasadil výraz "to som tak chcel" a pokračoval som hore. Pri príjazde počujem búchanie, ktoré sa dovtedy neozývalo. Ďalším pozorovaním zisťujem, že búchanie sa objavuje, iba keď nebrzdím alebo nepridávam plyn a so zvyšujúcou rýchlosťou sa frekvencia zvyšuje. Postupne sme ako najpravdepodobnejší zdroj určili diferenciál, čo teda neboli úplne najlepšie správy. Ale tak auto má ísť do servisu, tak sa na to pozrú.

Nadišiel deň výmeny spojky, sadám do búchajúceho auta a vydávam sa na cestu na Žabí Majer, kde má Japgarage sídlo. Cestou si v hlave preberám, čo všetko je v kufri. Nová spojková hadica, ložisko som nezohnal, takže zoženie Zdeno, KURVAPIČABLESKY spojka je v kancelárii na stole! Otočka, rýchly presun do Šamorína, kde na mňa kolegovia pozerajú ako na zjavenie, pretože som povedal, že neprídem a druhý pokus do Japgarage.

Tu sa pokúsim objektívne zhodnotiť situáciu, z ktorej sme vychádzali:

  • do servisu som priniesol vlastnú spojku a vlastnú spojkovú hadicu - dohodnuté vopred
  • Zdeno dostal inštrukcie, že sa nemá venovať nefunkčnej ručnej brzde
  • cena práce bola dohodnutá vopred a takisto bolo vopred jasné, aké auto a v akom stave príde

Spojka vymenená, nakoniec to stálo viac, pretože spodok auta bol zahrdzavený a niektoré skrutky na výstuhe nešli uvoľniť a Zdeno ma privítal so slovami "Na výfukovej prírube som ulomil jeden šteft, ale skúšal som to a nefučí tade" a ešte mi ukázal, že pravá zadná brzda tečie. Čo sa diferenciálu týka, jeho diagnóza bola zničené vnútro, čo ma veľmi nepotešilo. Písal sa 17. marec 2017.

Išiel sa teda riešiť diferák. Plán bol dať môj dole, nahradiť ho požičaným, aby som mohol jazdiť a zatiaľ sa rozoberie ten môj (díky, Andrej a díky, Andrej). Ako sme si už povedali, Mazda má koncepciu motor a prevodovku vpredu a pohon zadných kolies prostredníctvom kardanu. Prevodovka je s diferenciálom spojená takzvaným Power Plant Frame (PPF) a vďaka tomu sa dá po odpojení nápravníc od karosérie získať takéto pojazdné niečo:

Existujú firmy, ktoré na túto konštrukciu vyrábajú trubkový rám, ako napríklad Flyin Miata, čím vzniká road legal vozidlo nazývané Exocet. Celkom fajn vecička, ktorá sa vie celkom rýchlo hýbať aj s pôvodným motorom. Prečo ale riešim PPFko. Vpredu je nasunuté na prevodovku a vzadu je do neho nasunutý diferenciál. Tam, kde je to upevnené, je tak málo miesta, že nie je šanca to rozobrať a vybrať. Takže to treba vybrať komplet aj s PPFkom a potom to vonku rozdeliť. Zospodu to vyzerá nejako takto:

Postup je nasledovný - zdvihnúť auto, zhodiť kolesá, vypustiť z diffu olej, dať dole tehlice a veľkým pajsrom vypáčiť poloosi z diferenciálu. Odporúčam ich odložiť niekde nabok, aby ste si nezajebali celú hlavu od oleja, keď poleziete znova pod auto. Potom treba dať dole všetky výstuhy a kryty z podvozku. Tu niekde zistíte, že fešák z Japgarage skutočne ujebal všetky matice, ktoré na spodku boli, ale privaril ich naspäť len veľmi civčne (0:1 pre Zdena z Japgarage). Ďalší diel je odpojenie a demontáž stredového dielu výfuku, ktorý vedie ponad diferák. Odporúčam neležať rovno pod výfukom, pretože vám do vlasov napadá hrdza z výfuku a aj skrutka zo spoja medzi oči zamrzí. Do stredového dielu výfuku vedie druhá lambda sonda, je rozumné si tento diel po demontáži niečím podložiť, aby výfuk na tom kábli len tak nevisel (aj tak si to ešte párkrát skopnete) alebo ju treba odmontovať (čo nie je práve jednoduché). Teraz už tu máme viacej miesta, takže môžme pri diferenciáli odpojiť kardan a vytiahnuť ho z prevodovky. Odporúčam ho odložiť niekde nabok, aby ste si nezajebali celú hlavu od oleja, keď poleziete znova pod auto. Zase máme o trochu viacej miesta, ale japonci sú malé zákerné žlté kurvy majstri v umiestňovaní vecí na nedostupné miesta. Pozdĺž celého PPFka je plastovými spojkami nacvakaný káblový zväzok, ktorý treba vycvakať a úplne pri prevodovke, kde je ale že totálne napikaču prístup, tak na jeden a pol detskej dlane je jeden konektor, ktorý je prevlečený cez dieru v PPF a treba ho rozpojiť. Popri tom je potrebné odpojiť PPF od prevodovky - sú tam dve ako prst hrubé, 30 cm dlhé skrutky a dve menšie. Pretože je to celé uchytené pružne, prevodovka sa trochu zvesí dole, čo je ale pri demontáži celkom želané, pri montáži naspäť už menej, ale tam ešte nie sme. V servisnom manuáli to je popísané na jednom obrázku:

Zostáva už len samotný diferenciál, ktorý je prichytený troma maticami na každej strane. PRED uvoľnením týchto matíc je rozumné ho podložiť heverom alebo dobrovoľníkom (dobrovoľník je lepší, ak nemáte fakt nízky hever). Postupne uvoľníte matice a začnete diferenciál spúšťať dole. Odpojíte výstuhu, ktorou je podložený výfuk, ten zostane visieť na kábli z lambda sondy a spustíte diferenciál až na zem (alebo na dobrovoľníka). Spolu s PPFkom ho vytiahnete spod auta a je to. Môžete ho ešte odpojiť od PPF, čo vyžaduje trochu páčenia, ale ja som nemal čas a hodil som ho do kufra aj s ním. Je dobré ho zabezpečiť proti posunutiu a je dobré dať späť vypúšťaciu a napúšťaciu skrutku, inak od oleja zajebete pri prevoze celý kufor.

Andrej to celé pozrel a povedal, že diff je v poriadku. 0:2 pre Zdena z Japgarage. Stále sme ale nevedeli, čo môže byť príčina klepania. Mohol som diff namontovať naspäť a vyskúšať, či to ešte klepe alebo nie. Ak by to klepalo, tak si niekde pohľadať uletený dekel, absolvovať celú procedúru ešte raz a vymeniť diff. Nakoniec som to riskol, za jeden deň som dal auto naspäť dokopy a čakal som na olej do diffu. Ako som už spomínal, k diffu je na mieste, kde je upevnený, celkom nahovno prístup. Takže naliať tam liter oleja len tak z fľaše je celkom zábava. Ešte mi hlavou preblesklo, že som dosť dlho nemenil olej v prevodovke a že keď to mám oddeklované a zdvihnuté, mohol by som to spraviť jedným vrzom. Lenže olej do prevodovky som tiež nemal a musel by som naň čakať, čo sa mi nechcelo, lebo som bol zvedavý na ten diff.

Na moju veľkú radosť všetko fungovalo, ako malo a nikde nič neklepalo (teda okrem vecí, ktoré klepali a vŕzgali už predtým), takže postup rozobrať a zložiť bol správny. Odvtedy sa už len jazdilo, akurát som si všimol, že radenie ide trošku tuhšie. Blížila sa sobota, na ktorú bolo naplánované motostretko, takže som na poslednú chvíľu v piatok večer menil olej v prevodovke. Postup som už písal v diskusii, takže si ho sám od seba odtiaľ požičiam:

Pičujúc vlezieš v starých zajebaných manchestrákoch a tričku pod auto (dekle, čo si dával dole mesiac predtým, dáš dole znova), nadávaš kým nepovolíš vypúšťací šrób, pričom si o niečo jebneš ruku, potom sa zľakneš teplého oleja, čo ti tečie po rukách, pokúsiš sa postaviť, jebneš si hlavu o auto nad tebou, medzitým ti vypušťák jebne do nádoby so starým olejom, polka oleja kvôli zmenšujúcemu sa tlaku vytečie na zem, kde ležíš, takže vylezieš spod auta pičujúc a s hrčou na čele, ale áno, umazaný od oleja (čau Menkib). K napúšťaciemu otvoru prevodovky je ešte viac nahovno prístup a navyše tam idú dva litre oleja, ale nakoniec to dobre dopadlo a garáž aj tak plánovali čistiť.

Motostretko bolo super, Spirova bábovka tiež, všetkým povozeným sa páčilo (alebo sa len nechceli priznať, že to bolo úplne o ničom) akurát cez ten šteft, čo majster z Japgarage ulomil a kadiaľ to podľa neho vôbec nefučalo, to vyfúklo komplet celé tesnenie medzi zvodmi a predným dielom výfuku, čo sa postaralo o celkom zaujímavý zvukový doprovod. Keď som milého pána s týmto zistením konfrontoval, neunúval sa mi ani len odpísať na smsku. Opakovane. Takže 0:3 pre Zdena a za mňa Japgarage nikdy viac.

Výmenu tesnenia som sa opäť rozhodol robiť sám, ale to si necháme na ďalší diel. Keďže sú japonci malé zákerné žlté kurvy majstri v umiestňovaní vecí na nedostupné miesta, zábava je garantovaná.