Réžia: Mariana Čengelová-Solčanská
Kamera: Peter Bencsík
Hudba: Vladimír Martinka
Hrajú: Marko Igonda, Éva Bandor, Anikó Vargová, Diana Pavlačková, Elena Podzámska...

 

 

Nuda za milión

 

Čo môžete mať za milión eur? Keby som bol moderátorom nejakej tej slovenskej blbovízie, na ilustráciu, koľko je jeden milión by som použil viac alebo menej obskúrne príklady, ako napríklad, že za milión si môžeme kúpiť napríklad sto automobilov nižšej strednej triedy, luxusný dom pod Slavínom, desaťtisíc párov kolieskových korčúľ, alebo dvadsaťtisíc kusov samostatných korčúľ, prípadne štyridsaťtisíc, ak sú v 50% zľave, lebo veď kto už by chcel nepárne korčule???

 

A keby som bol moderátorom v takom teleráne, tak by som vám tie korčule aj nakreslil centrofixkou na flipchart. Ale keďže nie som a čitateľov dailymale.sk nemám za debilov, ktorí by nevedeli, koľko je milión, môžem si to pokojne odpustiť a prejsť k jadru veci, a síce že za jeden mega éčiek sa dá napríklad nakrútiť film. A to aj film veľmi dobrý, napríklad The Raid: Redemption alebo prvá časť Saw stáli zhruba túto sumu.

 

Alebo môžeme nakrútiť film tzv. slovenský. Neviem, ako to inak napísať, podľa mňa slovenský film by mal byť rovnaký terminus technicus ako česká komédia (to je taká komédia, ktorá je vlastne strašne smutná, lebo je to vždy o všelijakých lúzeroch, ktorým sa stávajú lúzerské veci a vám to nie je smiešne, lebo je vám ich skôr ľúto, alebo ich naopak chcete prefackať telefónnym zoznamom nejakej európskej metropoly). Slovenské filmy totiž ťažko žánrovo zaradiť, ak sa nechceme vyhnúť slovnému spojeniu nudná depresívna sračka. Napríklad ten nový slovenský film – Miluj ma alebo odíď režisérky Marianny Čengelovej-Solčanskej*.

 

*vedeli ste, že Solčanka je vraj oveľa zdravšia ako Podravka, keďže neobsahuje glutaman?

 

Po Lietajúcom Cypriánovi sa nádejná slovenská režisérka vrhla do práce na novom akčnom thrilleri o troch zatrpknutých praženiciach, ako sa idú rozbiť na chatu, odkiaľ ich unesú Piťovci s cieľom vydierať Fedora Flašíka, keďže si jednu z nich pomýlia s Monikou Beňovou. Alebo také niečo, veď čítajte:

 

„Matka a dospievajúca dcéra v zápase o toho istého muža. Tri kamarátky v najlepšom veku sa rozhodnú osláviť na chalupe rozvod, štyridsiate narodeniny a nové sexuálne dobrodružstvo. Nepočítajú však s príchodom Zuzinej šestnásťročnej dcéry Miry, ktorá si okrem rebelantstva voči svetu konvencií prinesie aj nenávisť k matke a túžbu byť za každú cenu milovaná.“  

 

To je námet, pred ktorým musí svoj kari napáchnutý turban sňať aj M. Night Shyamalan. Len sa mi zdá, že som niečo také už videl. Hm, len kde? Jaj, už viem! V každom slovenskom filme za posledných desať rokov. Čiže asi všetkých piatich. Ale aby som len tak nekecal, tak:

 

 

Líštičky (2009)

Au pair Alžběta (23) se zoufale snaží vytvořit si svůj nový domov v Irsku tím, že si chce najít chlapa za každou cenu. Částečně proto, že její skutečný domov na Slovensku bude brzy srovnán se zemí kvůli nové dálnici, ale hlavně má své osobní důvody. Její starší sestra Tina (27), zasnoubená s Irem Stevem (30), jí chce pomoct, cítí, že jí to dluží. Alžběta ale její pomoc kategoricky odmítá a zdá se, že na idylický bezstarostný život Tiny se Stevem žárlí.

 

 

Modré z neba (1997)

Na okraji mesta, v osamelom staršom dome s veľkou záhradou, žijú tri ženy - dcéra (Slávka Halčáková), matka (Emília Vášáryová) a babička (Zita Kabátová). Denne sa potýkajú s bežnými problémami ich spolužitia. Napriek tomu, že sa snažia pomáhať si a porozumieť jedna druhej, vzájomne si ubližujú. A je tu ešte čosi, čo komplikuje ich vzťahy: muži. Muži, ktorí odchádzajú a prichádzajú, no iba jeden je ten pravý. Zanechávajú stopy, ktoré sa dlho hoja... bla-bla-bla

 

 

Dom (2011)

Dům je intimním dramatem otce a dcery, příběhem o lásce, střetu snů různých generací a neutuchající touze po svobodě. Imrich buduje svůj vlastní životní sen – staví dům pro svoji mladší dceru Evu. Do stavby domu projektuje všechny své sny a ambice, které ztratil v éře komunismu. Na rodinném dvoře však stojí rozestavěné domy dva – první, nedokončený dům, měl patřit Evině starší sestře Janě. Ta se ale otcovi vzepřela a Imrich ji i s její rodinou ze svého života „vyškrtl“...

 

 

Ženy môjho muža (2009)

Manželství Very a Daniela je již delší dobu na mrtvém bodě, Vera je jako herečka na konci kariéry a Daniel se raději baví s mladšími děvčaty než s vlastní manželkou. Do jejich rodiny navíc vstupuje mladá Makedóňanka Liana, v níž Vera nachází část svého já. Paralelně s Verou a Danielem si místo v životě hledá ošetřovatelka Eva a designer Martin.

 

 

Ale to som veľmi odbočil a koniec koncov, môj názor na slovenskú kinematografiu je dávno známy, takže som nič nové nenapísal. Spomínal som ale, že celé to stálo jeden milión eur. Ak sa pýtate, čo tam preboha mohlo stáť také veľké prachy, tak sa pýtate dobre a viem vám odpovedať úplne presne: neviem. A teraz všetci povinne vymeníme údiv za pekne spontánne nasratie, lebo čo som zatiaľ nespomenul je, že 600 000,- eur prispel Audiovizuálny fond a RTVS, tj. zaplatili sme to všetci prostredníctvom štátneho výpalného. A to sa oplatí! Teda pre tvorcov určite, veď príspevok je nevratný, a teda je šumák, či si to pozrie pol Slovenska, alebo iba filmový štáb s rodinnými príslušníkmi a filmoví recenzenti, ktorí dostali promo lístky na premiéru a tri vínne striky grátis, aby to nezadupali pod čiernu zem. Ale aj keby tie prachy nevratné neboli, nie je možné, aby si tento film na seba zarobil, lebo to by si ho muselo pozrieť pár stoviek tisíc divákov. A neviem si predstaviť, koho pri zmysloch by nalákal do kina trailer, kde sa nič nedeje, akurát sa všetci tvária, akoby by im pred piatimi minútami zomrela obľúbená andulka a do toho skuvíňa Meluzína Smatanová.

 

Ale možno niekomu strašne krivdím a iný druh filmu za štátne prachy nakrútiť nedá, lebo Audiovizuálny fond vyžaduje súlad s týmto formulárom (nehodiace sa preškrtnite):

 

Téma filmového diela:

  • medziľudské vzťahy
  • hľadanie samého seba
  • kritika spoločnosti

 

Filmové dielo je určené:

  • náročnému divákovi
  • ženskému divákovi
  • nepredpokladá sa divácky záujem

 

Priestorové umiestnenie deja:

  • panelové sídlisko
  • chalupa na lazoch
  • garsónka hlavného hrdinu

 

Časové umiestnenia deja:

  • súčasnosť
  • minulosť
  • nedá sa určiť

 

Výrazové prostriedky sa sústreďujú najmä na:

  • dialógy
  • zadumané mlčanie
  • lyrické rurálne/urbánne obrazy

 

Hlavný hrdina trpí:

  • duševnou poruchou
  • telesným postihnutým
  • závislosťou

 

Titulnú skladbu naspieva:

  • J. Kirschnerová
  • Z. Smatanová
  • K. Knechtová

 

Filmové dielo obsahuje nahotu:

  • áno
  • áno

 

Filmové dielo obsahuje humor:

  • nie
  • nie

 

 

P.S.: Štyri z piatich hore uvedených slovenských filmov režírovali ženy. Just sayin‘.

 

 

pic via